Blog: treinen in Noord-Holland
Alles wijst erop dat Noord-Holland economisch gaat groeien en dat er rond Amsterdam veel gebouwd gaat worden. Dat zal leiden tot een toename van de mobiliteit. De vorige wethouder van verkeer in Amsterdam, Wiebes, wees er al op dat Amsterdam niet meer auto’s aankan en dat Amsterdam alleen maar bereikbaar blijft als er meer gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer en de fiets. De huidige wethouder, Pieter Litjens, zegt hetzelfde. Voor Haarlem en Alkmaar geldt dit ook. De steden kunnen het echter niet alleen regelen. Als het Rijk, de Provincie en de kleinere gemeenten doorgaan met wegen aanleggen en het openbaar vervoer verwaarlozen, blijven de auto’s naar de steden toestromen.
NS zit in Noord-Holland in een spagaat. Het Programma Hoog Frequent Spoor leidt tot meer intercity’s tussen de steden maar gaat ten koste van stoptreinen, terwijl de stoptreinen juist nodig zijn om de verbindingen van de kleinere plaatsen met de grote steden te garanderen. NS maakte in Noord-Holland verkeerde keuzes. Het aantal treinen op de Kennemerlijn van Alkmaar naar Haarlem werd verminderd. De treindienst van Amsterdam naar Zandvoort wordt slecht verzorgd. Terwijl er onder reizigers grote behoefte is aan een directe trein van Haarlem via Amsterdam Centraal naar de stations Amsterdam Amstel, Amsterdam Arena en Utrecht, legt NS in 2018 rechtstreekse treinen in van Hoorn via Amsterdam naar Utrecht. Want dit is handiger voor de materieelomloop.
De Provincie Noord-Holland beperkt zich tot het verlenen van concessies voor het busvervoer, maar stuurt niet. De Provincie Noord-Holland zou heel wat kunnen leren van provincies als Limburg en Groningen, waar wel een visie wordt ontwikkeld en ook echt wat wordt verbeterd. Opvallend in Noord-Holland is het hoge aantal van 13 studies over verbeteringen van het OV, zonder dat dat tot bestuurlijke beslissingen leidt.
Het goede nieuws is dat NS en Rover nu de handen ineen hebben geslagen en gaan werken aan een verbeterplan Noord-Holland. De volgende opgave wordt om de bestuurders daarin mee te krijgen.
Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover