“RandstadRail en tram blijven ruggengraat van OV Den Haag”
De tram en het RandstadRail blijft het belangrijkste OV in Den Haag, waarop de bus een aanvulling vormt. Dit schrijft Rover-Den Haag in een brief aan het College B&W, in reactie op het idee om mogelijk trams door bussen te vervangen.
De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) ziet de kosten van beheer en onderhoud aan de railinfrastructuur steeds hoger worden. Tegelijk staat de investeringsruimte voor uitbreiding van het OV door bezuinigingen onder druk. Mede als gevolg daarvan is MRDH er voorstander van om te bezien in hoeverre trajecten van een aantal stadstramlijnen met moeilijke infrastructurele knelpunten in de stad voortaan door bussen gereden kunnen worden. Het gaat hier bijvoorbeeld om de stadslijnen 6, 12 en 16.
Rover-Den Haag ziet een aantal knelpunten in het “verbussen” van tramlijnen. Zo ontbreekt het in vrijwel de hele stad aan vrije busbanen. Het busverkeer mag bovendien niet overal komen, zoals in het VCP-gebied, het centrum en in mindere mate in winkelstraten. Ook ziet de Rover-afdeling de reistijd voor een bus toenemen door de dichtbevolkte en krappe stadswijken: tramlijn 12 legt de afstand van het station Hollands Spoor naar de Delftselaan over de vrije trambaan in 7 tot 8 minuten af, onhaalbaar voor een bus.
Rover-Den Haag verwacht dat de vervoersvraag naar de RandstadRail en tramlijnen in de stad en regio zal toenemen. De Rover-afdeling vraagt daarom om extra investeringen: “mede gelet op de hoge autodichtheid in de stad zijn er forse investeringen nodig om het railnet uit te breiden”. Rover-Den Haag vraagt de wethouder om een snelle keuze te maken in nieuw trammaterieel en daarbij ook een relatie te leggen met de ontsluiting van nieuwe woongebieden, zoals Norfolk en de Binckhorst, en de investeringen die nodig zijn om een schaalsprong in het OV te realiseren.