Inbreng Rover krijgt plek in ontwerp Haarlems Stationsplein
Een fijne, groene plek met duidelijke looproutes, comfortabele wachtgelegenheid en ruimte voor een tram. Zo ziet Rover-Haarlem het nieuwe Stationsplein voor zich. Na inspraak in de Haarlemse gemeenteraad werd de inbreng van Rover overgenomen in een amendement.
De ambities waren hoog in de Startnotitie over het Haarlemse stationsplein, maar in de hierop volgende toekomstvisie was hier minder van te zien. Rover Haarlem heeft daarom ingesproken bij de raadsvergadering waarna de belangrijkste punten zijn overgenomen.
Voortaan met de tram naar het werk? Als het aan Rover-Haarlem ligt wel. De tram staat nog niet concreet op het programma, maar lijkt wel toekomstmuziek. Rover-Haarlem wil daarom dat de tram nu alvast een hoofdrol gaat spelen in het nieuwe ontwerp van het Haarlemse Stationsplein. De tram zou onder de centrale overkapping moeten stoppen, zodat een korte looproute naar het station ontstaat.
Daarnaast moet het Stationsplein een prettig OV-knooppunt zijn voor reizigers. Maar de ontwerpen laten veel steen en beton zien. Het busstation lijkt te zijn weggestopt en er liggen varianten op tafel met lange looproutes. Dit kan beter, stelt Rover-Haarlem. De reiziger dient qua looproutes en wachtkwaliteit op één te staan in een goed werkend OV-knooppunt, daarna volgt verdere stedenbouwkundige invulling. De reiziger wil bovendien zachtheid, warmte en groen. Ook dit moet in het OV-knooppunt terugkomen.
In het aangenomen amendement van 6 verschillende partijen wordt deze inbreng van Rover-Haarlem meegenomen. De komst van de tram is leidend, de functionaliteit van het OV-knooppunt staat centraal en ook de verblijfsfunctie met groen staan nu in de toekomstvisie. Dit is een prachtig voorbeeld van hoe we als Rover een bijdrage leveren aan de reizigers in Haarlem.