Blog: pas op voor de IT van Bombardier
In 2013 werd de Fyra van de rails gehaald. NS besloot om de treinen op de Hogesnelheidslijn Amsterdam – Rotterdam – Breda te vervangen door treinen die getrokken werden door Traxx-locomotieven van Bombardier. NS is van plan om die treinen door te trekken van Breda naar Antwerpen en Brussel. Daar is veel voor te zeggen. Het probleem is dat de Belgische spoorwegen een ander beveiligingssysteem hebben dan de Nederlandse spoorwegen. De Traxx-locomotieven moeten daarom voorzien worden van speciale software.
In 2015 kondigde NS aan dit te gaan regelen met Bombardier. Mijn Belgische collega’s van TreinTramBus, die de in België gevestigde fabriek van Bombardier goed kennen, fronsten hun wenkbrauwen en voorspelden dat Bombardier zich aan geen enkele levertermijn zou houden. Bombardier heeft een slechte reputatie inzake IT. Mijn Belgische collega’s kregen gelijk. Bombardier leverde niet op tijd ondanks maximale inspanningen van NS en de Staatssecretaris. Daar heeft het niet aan gelegen. Niemand weet nu wanneer de treinen Breda - Antwerpen – Brussel gaan rijden.
De Rotterdamse wethouder Pex Langenberg moest deze week met schaamrood op de kaken bekennen dat de ombouw tot metro van de spoorlijn Hoek Van Holland – Rotterdam uit de tijd en uit budget loopt. Uit zijn rapportage walmt een geur van onduidelijke verantwoordelijkheden en van incompetentie. De projectleider is met recht en reden ontslagen. Opvallend is dat wederom Bombardier niet op tijd de benodigde software levert en ook niet zal leveren binnen een afzienbare termijn. Te vrezen valt dat de inwoners van Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen nog lang zullen moeten wachten op de metro.
Arriën Kruyt,
Voorzitter Rover