Blog: hip openbaar vervoer
Een klein beetje uiterlijk vertoon is best belangrijk voor het OV. Waar de reputatiebewuste automobilist zichzelf een Audi of een BMW cadeau kan doen, kunnen wij als OV-reiziger meestal niet kiezen of we nu in een gifgroene Connexxion-bus of een onopvallende regiotaxi stappen. In het OV wordt er dan ook lang en hard nagedacht over kleurstellingen en hippe namen om ons een aantrekkelijk product voor te schotelen, of in sommige gevallen het gebrek aan een aantrekkelijk product te maskeren. Kleine busjes die eens per uur voorbij rijden of zelfs vooraf gereserveerd moeten worden lijken niet al te aantrekkelijk, maar een naam als Kolibrie of De Bij geeft het voertuig toch iets aandoenlijks. Er is altijd baas boven baas, dit kan zeker gezegd worden over het nieuwe busvervoer in Almere dat Syntus onder de naam AllGo vanaf 2018 in de plaatselijke markt zet. Deze bussen hebben allemaal last van grootheidswaanzin en gaan voortaan door het leven onder de naam ‘metro’. Om het metropoolgevoel wat extra aan te wakkeren keek Syntus naar grote internationale steden en besloot à la Londen om de lijnen van een kleurtje en een naam te voorzien. Zo worden reizigers in Almere straks getrakteerd op hippe bussen met namen als poortmetro, muziekmetro en zelfs dansmetro. De mooie lijnenkaart met zijn vrolijke krullen doet vermoeden dat de ‘metrochauffeurs’ straks massaal rondjes om de kerk mogen rijden, maar een mooi plaatje is het wel. Mochten toeristen ooit Almere aandoen, dan zal het wellicht een teleurstelling zijn dat de metro’s gewoon op vier wielen komen aanrijden. Maar er zijn nog meer teleurstellingen verborgen onder de glanzende laag van vormgeving en marketing. Metrolijn 5 bijvoorbeeld bestaat straks uit een fusie van twee buslijnen die momenteel al genoeg hebben aan de eigen reizigers en veel mensen moeten extra overstappen omdat er straks minder lijnen zijn. En zien we in de sierlijke krullen van de oranje lijn niet een enorme omweg verborgen liggen? Opsmuk maakt het OV misschien wel kleurrijker, maar uiteindelijk moeten we het toch gewoon van het aanbod hebben. Laat vervoerders dus vooral nadenken over een aantrekkelijk product voordat de marketeers aan de slag gaan met een aantrekkelijk jasje.
Sanne van Galen
Woordvoerder Rover