Rover vraagt 2 tot 4 miljard euro voor OV Noord-Brabant
Het aandeel van het openbaar vervoer in de mobiliteit in Noord-Brabant kan fors omhoog. In een brief aan de informateurs voor het nieuwe college van Gedeputeerde Staten in Noord-Brabant doet reizigersvereniging Rover daarom 6 suggesties voor het nieuwe coalitieakkoord.
Het aandeel openbaar vervoer binnen de totale mobiliteit blijft in provincie Noord-Brabant achter op andere provincies. Rover ziet kansen voor een inhaalslag: om deze groei van het OV mogelijk te maken moeten aansluitingen beter, reistijden korter en frequenties hoger. De capaciteitsgrenzen van het OV-netwerk zijn echter bereikt en daarom zijn investeringen nodig.
In totaal is volgens Rover een investering tussen de 2 en 4 miljard euro nodig in extra vrije busbanen, nieuwe buslijnen over de snelweg en verdubbeling van het spoor op meerdere trajecten zoals tussen Breda en Tilburg en tussen Eindhoven en Helmond. Ook pleit Rover voor extra perrons (Breda en Eindhoven) en fly-overs (Eindhoven, Tilburg, Liempde). Niet alleen Intercity’s, maar ook Sprinters kunnen dan veel vaker gaan rijden. Zo moet volgens Rover vanaf elk station in de provincie straks tenminste elk kwartier een trein vertrekken in alle richtingen. Ook komt er dan ruimte voor een rechtstreekse Intercity van Eindhoven naar Antwerpen. Ook betere overstappunten en snelle fietsroutes kunnen reizigers verleiden de auto te laten staan.
Rover roept de nieuwe coalitie op nog dit jaar een aanbod te doen aan het Rijk voor een financiële bijdrage aan de extra infrastructuur. De provincie zou 2 miljard kunnen bijdragen: 1 miljard uit de eigen begroting en 1 miljard uit de grondexploitatie van de geplande 100.000 woningen die de komende jaren in de provincie gebouwd gaan worden. Rover hoopt dat het Rijk ook bereid is bij te dragen.
Infrastructuur, Noord-Brabant, Politiek en lobby, Afdelingsnieuws