Openbaar vervoer heeft redding nodig
De consument dreigt volgend jaar fors meer te betalen voor het openbaar vervoer en daar tegelijk veel minder voor terug te krijgen. Hiervoor waarschuwt Reizigersvereniging Rover. Inflatie zorgt voor hogere prijskaartjes in het openbaar vervoer en gebrek aan steun van het rijk zorgt voor 20-30% minder bussen.
Vanaf 1 januari stopt het Rijk met de financiële coronasteun die de openbaar vervoer-sector de afgelopen twee jaar op de been heeft gehouden. Tegelijk zijn de OV-bedrijven tijdens de coronacrisis veel reizigers en daarmee inkomsten verloren waardoor het nog niet zeker is of zij volgend jaar al financieel zelf de broek op kunnen houden. Het gevolg: in het opstellen van nieuwe dienstregelingen en contracten, die op dit moment al voor komend jaar in voorbereiding zijn, dreigen er flink wat bussen te sneuvelen.
Tegelijk wordt naar verwachting de torenhoge inflatie per 1 januari doorberekend aan de reiziger. “Dit betekent fors meer betalen voor een flink slechter aanbod”, concludeert Rover-directeur Freek Bos. “Het wordt dan wel erg aantrekkelijk voor veel mensen om voortaan de auto te nemen. Dat betekent meer files, opgestopte steden, slechtere scores voor de klimaatambities én weer minder reizigers in het OV waardoor de sector in een negatieve spiraal terechtkomt.”
Om het OV te redden is een vangnetregeling nodig. In dat geval zou het Rijk tijdig financieel kunnen bijstaan wanneer het benodigde aantal reizigers volgend jaar uitblijft of er toch weer een nieuwe lockdown nodig zou blijken. “Het Rijk denkt dat er volgend jaar geen financiële steun nodig is. Als zij gelijk blijken te hebben, dan kost het ze ook niets om een vangnet te beloven”, stelt Freek Bos.
Luister hier het interview met Freek Bos terug op BNR Nieuwsradio.
Op de hoogte blijven? Meld je hier aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws van Rover: