Kamer buigt zich over nieuwe afspraken met NS
Het Rijk moet hogere eisen stellen aan NS in het nieuwe contract dat per 2025 ingaat. Dat schrijft Rover aan de Tweede Kamer. NS lijkt nu in een gespreid bedje te komen, waarbij weinig aandacht is voor de belangen van de reiziger.
Nauwelijks extra treinen, soms mogelijk zelfs minder, geen extra zitplaatsen, maar wel flink duurdere treinkaartjes: de nieuwe NS-concessie is vooral goed voor NS en een flinke domper voor de reiziger. Niet heel vreemd dat er vanuit de politiek kritisch wordt gereageerd op het voorstel dat er nu ligt. Deze week staat dan ook in het teken van debatten en een hoorzitting in de Tweede Kamer, waarbij Rover-directeur Freek Bos aan het woord komt om zich sterk te maken voor betere afspraken voor de reiziger.
Rover heeft de Kamerleden van factsheets voorzien waarin een aantal concrete voorstellen staat beschreven om de afspraken met NS te verbeteren. Zo zouden er onder meer hogere eisen gesteld moeten worden aan de zitplaatskans en het op tijd rijden per traject in plaats van een landelijk gemiddelde. Ook pleit Rover voor minimaal twee keer per uur een trein op ieder traject, tijdige reisinformatie bij werkzaamheden, ruimte om de fiets mee te kunnen nemen in de trein en uitbreiding van het nachtnet.
Rover verwerpt zowel de prijsverhoging van 7% als de spitsheffing. Treinkaartjes dreigen hiermee onbetaalbaar en onoverzichtelijk te worden. Rover heeft er geen begrip voor dat de reiziger zo’n hoge rekening krijgt gepresenteerd, NS heeft tenslotte zelf aangegeven hogere energie- en personeelskosten niet aan de reiziger door te berekenen.
Download hier de verbetervoorstellen van Rover voor de nieuwe NS-concessie.