Skip to main content
Tweede Kamer

Terugkijken: Rover pleit in Tweede Kamer voor strengere eisen aan NS

Kamerleden moeten zich niet blind staren op de spitsheffing: er valt nog veel meer te sleutelen aan de nieuwe afspraken die het Rijk heeft gemaakt met NS. Zo waarschuwde Rover-directeur Freek Bos tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Deze week buigt de Tweede Kamer zich over de nieuwe afspraken met NS die vanaf 2025 ingaan. “Het moet een evenwichtig pakket zijn zo’n concessie. Een goede prijs, een goed product voor de reiziger. Maar wij zien dat dit pakket niet in evenwicht is”, zo stelt Freek Bos. Rover heeft kritiek op het feit dat NS vrijwel niets extra’s hoeft te leveren, maar de reiziger wel te maken krijgt met flinke tariefsverhogingen én een spitsheffing.

De spitsheffing is echter niet het enige waar Rover over valt. Zo wil Rover dat er eisen worden gesteld aan de dienstregeling. In plaats van de verplichting om de dienstregeling de komende jaren flink op te schroeven, krijgt NS nu de vrijheid om de eerste en laatste treinen te schrappen. Ook de Intercity Brussel is een zorgpunt van Rover: deze zit in het contract met NS wegens het maatschappelijk belang maar ook hier worden geen eisen gesteld. “Er zijn geen eisen aan tarieven, dienstregeling en toegankelijkheid. Wij krijgen aanwijzingen van onze collega’s in Vlaanderen dat er mogelijk zelfs een ontoegankelijke trein naar Rotterdam gaat rijden”, waarschuwt Freek Bos.

Rover vraagt de Kamerleden om de regie te nemen en strengere eisen te stellen aan NS. Rover wijst erop dat andere vervoerders aan veel hogere eisen op bijvoorbeeld het gebied van punctualiteit moeten voldoen. De reiziger mag ook van NS meer verwachten na 2025. Rover heeft de Kamerleden een verzameling factsheets gestuurd met voorstellen om het contract te verbeteren. 

 

Politiek en lobby