
Rover vraagt Tweede Kamer om impuls internationale trein
Om het internationale treinvervoer een flinke impuls te geven moeten er meer treinen gaan rijden, moet het eenvoudiger worden voor reizigers om tickets te kopen en moet het aantrekkelijjer worden voor vervoersbedrijven om op ons spoor te gaan rijden. Dat schrijft Rover aan de Tweede Kamer.
Vandaag buigt de Tweede Kamer zich in een rondetafelgesprek over internationaal spoorvervoer. Een goed moment voor Rover om in een position paper te pleiten voor het zetten van de noodzakelijke stappen om de internationale trein aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor reizigers. Nu worden reizigers nog belemmerd door ingewikkelde ticketingprocessen, ontoereikende reizigersrechten en beperkte capaciteit op het spoor. Rover benadrukt dat gerichte maatregelen en stevige Europese samenwerking essentieel zijn om het grensoverschrijdend treinvervoer te stimuleren.
“Samengevat voelt het internationaal reizen voor de reiziger vaak als een loterij. Vooraf is het vinden van het juiste ticket zeer complex en is het onduidelijk welke rechten een reiziger heeft, tijdens een reis is de reiziger overgeleverd aan de grillen van de dag en achteraf verwijzen vervoerders te vaak naar elkaar”, concludeert Rover.
Belangrijkste punten uit de position paper:
- Eenvoudigere Ticketing
Rover roept op tot de ontwikkeling van een Europees boekingssysteem dat reizigers in staat stelt gemakkelijk tickets te kopen voor treinen van verschillende vervoerders. - Versterking Reizigersrechten
Rover stelt nationale maatregelen voor, zoals de verplichting voor vervoerders om doorgaande tickets aan te bieden. - Capaciteitsverdeling op het Spoor
Rover wil dat vervoerders meer zekerheid krijgen over toegang tot spoornetcapaciteit voor een periode van 5 tot 10 jaar. - Investeren in Nieuw Materieel
Rover suggereert dat overheden investeringen in nieuw materieel moeten overwegen, dat vervolgens door vervoerders geleased kan worden. - Lagere Kosten voor Infrastructuurgebruik
De hoge kosten voor gebruik van de HSL-infrastructuur maken het moeilijker voor internationale vervoerders om rendabel te opereren. Rover pleit voor een verlaging van deze gebruikersvergoedingen.
“Door als Nederland nu de juiste besluiten te nemen, kan een boost voor het treinverkeer ontstaan. Daarnaast is een stevige positie van Nederland in de Transportraad nodig om Europese regelgeving af te stemmen. Te vaak zijn in de Europese ministerraad verbeteringen voor het grensoverschrijdende spoorvervoer zoals een betere bescherming van reizigersrechten en meer marktwerking tegengehouden uit bescherming van de nationale spoorbedrijven”, schrijft Rover aan de Tweede Kamer.