Skip to main content
Halte vervallen

Rover vraagt politiek in OV te investeren ipv te bezuinigen

Het nieuwe kabinet moet niet alleen de bezuinigingen op het openbaar vervoer terugdraaien, maar ook fors gaan investeren. Dat schrijft Rover in een brief die verstuurd is aan de verkiezingsprogrammacommissies van de Tweede Kamer. Gezien de opgaven op het gebied van woningbouw en bereikbaarheid is verdubbeling van het OV noodzakelijk terwijl nu juist verschraling dreigt.

Investeringen in het openbaar vervoer zijn sterk achtergebleven bij de maatschappelijke vraag naar duurzaam vervoer en goede bereikbaarheid. Het huidige kabinet heeft zelfs een bezuiniging van 335 miljoen euro aangekondigd per 1 januari 2026. Deze bezuinigingen kunnen leiden tot tariefverhogingen tot wel 25% of tot het schrappen van bussen in de avonduren en weekenden.

Door de bouw van honderdduizenden woningen zal de vraag  naar openbaar vervoer juist fors toenemen, waarschuwt Rover. Rover pleit daarom voor het verdubbelen van het OV-aanbod richting 2035 en het investeren van 2 miljard euro in bus- en trambanen. Daarnaast moeten knelpunten op het spoor worden opgelost. Ook dat vraagt miljarden. Zo moet er geld komen voor het verlengen van de Noordzuidlijn naar Hoofddorp en voor een nieuwe routering van goederentreinen in Oost-Nederland zodat er op grote delen van het spoorwegnet ruimte vrijkomt voor reizigerstreinen.

“We kunnen niet door blijven gaan met het verbreden van wegen en realiseren van meer parkeerplekken. Toegang tot het hart van de steden voor grote aantallen reizigers lukt alleen met een combinatie van OV en fiets” schrijft Rover aan de politieke partijen. Rover vraagt de partijen om de groei van het OV en verhoging van de exploitatievergoeding in de verkiezingsprogramma’s op te nemen.

 

Banner Reizigerspanel aanmelden 4

Politiek en lobby