Skip to main content
Spoorbrug Maastricht

Sloop spoorbrug Maastricht voorlopig van de baan

De omstreden sloop van de spoorbrug over de Maas in Maastricht is voorlopig van de baan. Na onder meer verzet van Rover en TreinTramBus werd tijdens het commissiedebat Spoor in de Tweede Kamer besloten dat de brug voorlopig behouden blijft. 

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat was aanvankelijk van plan de brug te slopen nu de plannen voor een tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt definitief zijn gestaakt. Rover trok hierover aan de bel omdat sloop een toekomstige treinverbinding tussen beide steden voorgoed onmogelijk zou maken. Naast de lobby van Rover en de Vlaamse evenknie TreinTramBus, uitte ook de Vlaamse overheid officieel bezwaar tegen de sloop. Tijdens het Kamerdebat bleek er uiteindelijk onvoldoende draagvlak voor het afbreken van de vitale verbinding, waardoor de sloophamer voorlopig in de schuur blijft.

“Dit is een belangrijke overwinning voor de reiziger en de grensoverschrijdende bereikbaarheid,” reageert Rover-directeur Freek Bos. “Het ministerie mag de deur naar de toekomst niet dichtgooien door kapitaalvernietiging te plegen op een brug die nota bene in 2010 nog voor 33 miljoen euro is gerenoveerd.” De Tweede Kamer heeft bepaald dat het ministerie eerst in gesprek moet met Rover en de betrokken vervoersbedrijven voordat er nieuwe besluiten worden genomen. 

Rover wijst erop dat de brug essentieel blijft als schakel in een toekomstige treinverbinding tussen Maastricht en Hasselt, als strategische reserve voor internationaal goederenvervoer en als vitale infrastructuur voor de regio. Samen met TreinTramBus werkt Rover aan een manifest voor de heropening van de spoorlijn vanaf 2035. Rover gaat het gesprek met het ministerie dan ook vol vertrouwen aan om deze verbinding voor de lange termijn veilig te stellen en de Euregio een duurzame toekomst per spoor te bieden. 


Banner donatie 2

Infrastructuur, Politiek en lobby