Protesten tegen NS-balietoeslag bij saldo laden
Per 2 juli 2018 wil NS €0,50 in rekening brengen bij klanten die aan de balie saldo op hun OV-chipkaart laden. FNV en baliemedewerkers protesteren tegen de klantonvriendelijke maatregel en ook veel reizigers reageren kwaad. Ook Rover heeft al eerder NS ontraden dit te doen.
NS wil naar eigen zeggen de wachttijden aan de service- en verkoopbalies minderen door reizigers te ontmoedigen voor “eenvoudigere” handelingen voor de balie te kiezen. Door de toeslag van 50 cent zouden meer reizigers kiezen voor saldo laden bij de kaartautomaat. Bij andere vervoerders blijft het wel mogelijk kosteloos saldo te laden aan de balie.
Rover kan de redenering van NS niet waarderen. “Het lijkt ons niet waarschijnlijk dat mensen zonder noodzaak lang in de rij willen staan bij de servicebalie. Kennelijk is saldo laden bij de automaat of via internet voor deze reizigers, om welke reden dan ook, een probleem en kiezen zij voor de servicebalie.”
Samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov heeft Rover negatief op het voornemen van NS geadviseerd: “Voor de vragensteller kan saldo laden immers best ingewikkeld zijn omdat hij of zij niet met de automaat of internet overweg kan. Het lijkt ons niet juist om deze reizigers daarvoor te beboeten met €0,50”.