Blog: mobiliteitsdiensten
De TU Delft doet veel onderzoek naar openbaar vervoer. In het onderzoekslab werden de afgelopen jaren allerlei slimmigheden bedacht om het reizen met de ov-chipkaart makkelijker te maken. De komende jaren gaat dit lab onderzoek doen naar “gebruiksgerichte mobiliteitsdiensten”: een misschien wel mooiere naam voor Mobiliteit as a Service (MaaS). Rover denkt graag mee met de studenten en onderzoekers van de TU Delft en is dan ook actief lid van het onderzoekslab.
Volgens het MaaS-principe heeft de reiziger geen eigen auto of fiets meer nodig: hij of zij boekt een integrale reis van deur tot deur, met verschillende vervoersmiddelen en één rekening. Veel partijen zien in MaaS de toekomst. De afgelopen maanden mocht ik daarom meermaals spreken over MaaS op diverse symposia en vergaderingen. Mijn publiek bestond vaak uit een zaal vol ondernemers die een techniek of dienst willen verkopen. Of overheden die interesse hebben in MaaS omdat zij dit als manier zien om minder te hoeven investeren in OV-infrastructuur. Ook privacy stond op de agenda, waarbij ik iemand hoorde zeggen dat privacywetgeving zijn onderneming maar beperkte en dus maar even aan de kant geschoven moest worden.
De TU Delft organiseerde ook een bijeenkomst over MaaS en hier kwam een goed plaatje voorbij: een dienst die niet door de mens wordt gewild of maatschappelijk niet is verantwoord, is niet levensvatbaar. En draagt dus ook niet bij aan beter openbaar vervoer. Het is dus belangrijk dat MaaS wel gewild én verantwoord is.
Maatschappelijk verantwoord is MaaS in theorie zeker. Er kunnen mobiliteitsdiensten op maat worden ontwikkeld waardoor het voor reizigers aantrekkelijker wordt om de auto te laten staan. Een goed mobiliteitsproduct wordt bovendien vanzelf gewild. Maar weten we voldoende om zo’n gewild product voor de reizigers neer te zetten? Bij de introductie van de OV-chipkaart hebben we gezien wat er gebeurd als bedrijfskundig en technologisch belang voorop staan. Daarom is een breder debat nodig over de gewenste en ongewenste effecten van gebruiksgerichte mobiliteitsdiensten. Rover pakt deze rol graag op, want zonder reizigers lukt het überhaupt niet.
Freek Bos,
Directeur Rover