Duizenden reizigers betaalden te veel bij RET
Duizenden reizigers blijken eind 2019 wekenlang te veel betaald te hebben voor hun reis bij de RET. Rover vreest dat veel reizigers het teveel betaalde bedrag laten liggen, omdat zij zelf in actie moeten komen om het terug te krijgen. Rover heeft de RET om opheldering gevraagd.
Vanaf medio december zijn bij reizigers die op saldo hebben gereisd met trams of bussen van RET, onjuiste bedragen in rekening gebracht. Hierdoor hebben 23.000 reizigers te veel betaald voor hun reis. Het RET biedt vanaf deze week de mogelijkheid om bij de kaartautomaat het saldo terug te krijgen.
Rover heeft RET verzocht het te veel betaalde bedrag automatisch terug te storten, maar dit blijkt niet mogelijk. De extra handeling die nu nodig is om het bedrag terug te krijgen via de kaartautomaat van RET, kan betekenen dat veel reizigers het bedrag uiteindelijk niet terugvragen. Rover roept reizigers op hun reishistorie te controleren en indien mogelijk langs de kaartautomaat te gaan.
Het feit dat reizigers zelf in actie moeten komen nadat zij door een fout met de OV-chipkaartapparatuur zijn gedupeerd, is Rover een doorn in het oog. Het is een terugkerende ergernis die het OV-chipkaartsysteem veroorzaakt. Rover dringt er daarom bij de vervoerders op aan om de opvolger van de OV-chipkaart zo te ontwikkelen dat reizigers in dit soort situaties automatisch hun geld terugkrijgen.