Het verschil van één piepje: radioreclame aangepast
Digital Radio heeft een reclamespotje aangepast nadat Rover wees op een vergissing in de OV-chipkaartpiepjes die te horen waren. Want één piepje kan een groot verschil maken.
"De strippenkaart werd inchecken" was regelmatig op de radio te horen, gevolgd door het geluid van een dubbel piepje. De ervaren reiziger merkt wellicht een fout op in de reclame waarin Digital Radio zich profileert als opvolger van FM Radio: het dubbele OV-chipkaartpiepje is in werkelijkheid natuurlijk alleen te horen bij het uitchecken, niet bij het inchecken. Klein detail, maar wel belangrijk.
Tijdens de invoering van de OV-chipkaart heeft Rover er namelijk met de consumentenvertegenwoordigers heel wat vergader-uren ingestoken om te zorgen dat er in het OV-chipkaartsysteem een geluidsverschil tussen het in- en uitchecken zou worden aangebracht. Vooral voor reizigers met een visuele beperking is het belangrijk om op deze manier te horen welke handeling zojuist heeft plaatsgevonden en of het uitchecken wel is gelukt.
Dat de piepjes aardig verwarrend kunnen zijn, blijkt dus ook uit de fout die in de reclame werd gemaakt. Gelukkig kwam Digital Radio snel in actie en is het spotje na een tip van Rover direct aangepast.