Skip to main content

Blog: ijs in de schappen

Het is warm in Nederland. Niet bijzonder warm, maar toch. IJsjes en frisdrank vliegen de winkel uit. Welke vakantievierende ouder kan de roep van zijn kroost weerstaan? Albert Heijn reageert daar proactief op door meer Ice Tea en waterijsjes in de schappen te leggen. Proactief handelen om de ouder met verhitte kinderen tegemoet te komen.

Proactief met de klant mee denken kan in het openbaar vervoer ook. Wanneer de klant instemt, stuurt NS Extra je een bericht als je vergeten bent om uit te checken. Een handige service om niet meer dan de ritprijs te betalen in plaats van de 20 euro instaptarief. Ook voor NS interessant, want NS kan de klant specifieke aanbiedingen doen. Bijvoorbeeld om meer buiten de spits te reizen.

Sinds de poortjes op Amsterdam Sloterdijk gesloten zijn, zijn er reizigers die teveel betalen voor hun reis. Iedereen die zich meldt bij NS, krijgt het teveel betaalde terug. Dat kan een paar cent zijn, maar ook een paar euro. Reizigers automatisch het geld terug geven is volgens NS onmogelijk vanwege privacyregelgeving.
De ruim 500.000 deelnemers aan NS Extra hebben echter toestemming verleend om benaderd te worden: privacyprobleem voor die reizigers opgelost dus. De suggestie van Rover om reizigers die teveel betaald hebben proactief de euro’s terug te geven, werd echter afgedaan. Het geld aan de reiziger geven kan niet. Wel heeft NS eenmalig reizigers er op gewezen dat ze in het verleden teveel betaald hebben.

Alsof Albert Heijn er over enkele weken haar klanten er éénmalig op wijst dat het warm is geweest en dat men daar inmiddels ijs voor kan halen. Misschien is de supermarktgedachte om de klant meteen met ijs in de schappen te bedienen zo gek nog niet. Nu maar hopen dat er niet te veel geld wordt afgeschreven bij het afrekenen.

Freek Bos,
Beleidsmedewerker Rover

 

Betaalwijzen, Klantenservice