Nieuwe dubbeldekkers: toegankelijk en comfortabel
NS start een aanbesteding voor de aanschaf van nieuwe dubbeldekkers die vanaf circa 2027 zullen gaan rijden. Deze dubbeldekkers zijn bedoeld als opvolger van oude Intercity-dubbeldekkers en de ICM-intercity’s. De afgelopen maanden heeft NS met Rover en andere consumentenorganisaties gesproken over deze plannen en hebben wij advies mogen uitbrengen.
Rover is blij dat NS doorgaat met het aanschaffen van nieuw materieel. Gezien de forse reizigersgroei is het nodig dat er meer materieel beschikbaar komt. Volgens Rover is het echter ook nodig dat er geïnvesteerd gaat worden in infrastructuur. Er moeten niet alleen meer opstelplaatsen voor treinen komen. Ook verdubbeling van het spoor op enkele drukke trajecten is nodig om in de toekomst voldoende treinen te kunnen laten rijden voor alle reizigers.
Rover is blij dat NS voornemens is de dubbeldekkers een ruimere omtrek te geven dan de huidige dubbeldekkers. Hierdoor wordt het bovenste deel van de treinen comfortabeler voor lange mensen. Hiervoor zijn nog wel kleine aanpassingen aan de infrastructuur nodig zoals het aanpassen van enkele seinen. Hierover zal worden besloten voordat NS in 2022 de treinen gaat aanschaffen.
Reizigersorganisaties hebben in hun advies verder aandacht gevraagd voor de toegankelijkheid van de treinen. NS heeft toegezegd dat elk treinstel tenminste twee enkeldeks rijtuigen krijgt waarvan één volledig rolstoeltoegankelijk is. Hier vinden reizigers een gelijkvloerse instap en een invalidetoilet. De reizigersorganisaties willen dat op het perron goed herkenbaar is waar dit treindeel exact stopt. NS heeft toegezegd de wens te hebben dit te realiseren en zal belangenorganisaties die mensen met een beperking vertegenwoordigen hierbij betrekken.