Defecte reisinformatieschermen worden aangepakt
Vanaf volgende week worden de defecten in diverse reisinformatieschermen op stations opgelost. Die toezegging heeft ProRail gedaan aan Rover, die het onderwerp in een memo aankaartte.
Rover ontvangt momenteel veel klachten over defecte reisinformatieschermen op diverse stations. Er zijn dagen dat alles goed lijkt te werken maar ook dagen dat op één station tien of meer schermen geen of sterk verouderde informatie tonen. Bij reizigers zorgt dit voor verwarring omdat de op het scherm aangekondigde trein niet met de werkelijkheid klopt of omdat binnenkort vertrekkende treinen niet getoond worden.
“De reactie van NS en ProRail op onze klachten was de afgelopen jaren steeds dat het probleem op basis van de statistieken nauwelijks waarneembaar was, met betrouwbaarheidsscores van 99% of daaromtrent”, schrijft Rover in de memo aan NS en ProRail. “Voor de reizigers is het disfunctioneren van de schermen echter zéér waarneembaar”.
In een overleg heeft ProRail het probleem nu erkend. De problemen ontstonden doordat apparatuur in het gsm-netwerk aan het einde van zijn levensduur was gekomen. ProRail heeft toegezegd vanaf maandag de apparatuur te vervangen, waardoor alle schermen weer snel zullen functioneren. Rover houdt de resultaten in de gaten.