Skip to main content

Arnhem informeert Gelderse OV-reiziger het beste

De beste informatie over wegwerkzaamheden krijgt de Gelderse OV-reiziger van gemeente Arnhem. Rover-Gelderland verraste de gemeente daarom vorige week met een taart om dit te vieren. Daarbij roept Rover andere gemeentes op om het voorbeeld van Arnhem te volgen, want de informatievoorziening schiet op veel plekken tekort.

Rover Gelderland geeft taart foto Paola2.jpgRover-Gelderland ontving klachten van OV-reizigers die verrast werden door opgeheven bushaltes wegens wegwerkzaamheden. De gevolgen van de werkzaamheden voor automobilisten worden in lokale kranten bekend gemaakt, maar gemeentes blijken de OV-reiziger nogal eens te vergeten. Wijzigingen die in de bus worden aangekondigd, worden alleen door terugkerende reizigers gezien. Reisinformatie bij de bushalte blijkt op deze momenten ook niet altijd te kloppen.

Uit een steekproef van Rover-Gelderland onder Gelderse gemeenten bleek gebrek aan informatie meer regel dan uitzondering. Rover roept de wegbeheerders daarom per brief op om OV-reizigers uiterlijk 7 dagen vooraf te informeren wanneer wegwerkzaamheden of evenementen gevolgen hebben voor de route van de bus. Dit zou zowel per krant als via digitale middelen moeten gebeuren.

Positieve uitzondering is gemeente Arnhem. Bij aanpassingen aan de Apeldoornseweg maakte de gemeente zowel gebruik van kranten als digitale middelen om de OV-reiziger te benaderen. Dit was aanleiding voor Rover-Gelderland om op 21 januari een taart aan de gemeente aan te bieden als aanmoediging om op deze wijze verder te gaan met de informatieverstrekking.

Reisinformatie, Werkzaamheden, Gelderland, Arnhem-Nijmegen