Onduidelijke reisinfo kan tot ‘rondje Nederland’ leiden
Met de Intercity van Arnhem naar Rotterdam.. via Schiphol. Het is een reis die de oplettende treinreiziger flink sneller kan afleggen. Om ongewenste toeristische routes te voorkomen, pleit Rover voor aanpassingen in de reisinformatie op enkele grote IC-knooppunten.
Om logistieke redenen rijden steeds meer treinen een rondje Nederland. Vanaf 2022 rijdt iedere 10 minuten de IC tussen Arnhem en Rotterdam via Schiphol. De totale reis duurt 2 uur en 7 minuten, in plaats van de 1 uur en 23 minuten bij een overstap op Utrecht Centraal. Een foutje is snel gemaakt voor wie alleen naar de eindbestemming kijkt.
Dit jaar al kan de reiziger in de daluren een Intercity treffen die van Eindhoven Centraal naar Rotterdam Centraal rijdt via Schiphol. Er is een veel snellere Intercity die via Breda naar Rotterdam rijdt, maar deze heeft als eindbestemming Den Haag Centraal op de borden staan. Een reiziger die op station Eindhoven Centraal op zoek is naar de trein naar Rotterdam, loopt dus het risico het ‘rondje Nederland’ te kiezen wanneer hij bestemming Rotterdam Centraal in koeienletters op het bord boven het perron ziet staan.
Volgens Rover is de oplossing simpel: zet bij de treinen die via Schiphol rijden deze bestemming in grote letters op de borden. Dat deze treinen verder doorrijden kan dan in kleinere letters worden vermeld. Hiermee wordt onnodig omreizen voorkomen.