Skip to main content

NS belooft betere reisinfo tegen 'rondje Nederland'

NS werkt aan een aanpassing van het reisinformatiesysteem om te voorkomen dat reizigers in de verkeerde trein stappen. Dit laat NS weten na adviezen van Rover en andere consumentenorganisaties.

Om logistieke redenen rijden steeds meer treinen een rondje Nederland. Vanaf december rijdt er een rechtstreekse Intercity van Arnhem naar Rotterdam via Schiphol. Reizigers tussen Arnhem en Rotterdam zijn echter veel sneller op hun bestemming als ze overstappen op Utrecht Centraal. Een foutje is snel gemaakt voor wie alleen naar de eindbestemming kijkt op de borden boven de perrons. Iets vergelijkbaars geldt voor de Intercity van Eindhoven naar Rotterdam die in de daluren rijdt via Schiphol. Reizigers zijn veel sneller in Rotterdam als ze in Eindhoven de Intercity naar Den Haag nemen die via Breda rijdt.

Om ongewenste toeristische routes te voorkomen heeft Rover daarom gepleit voor aanpassingen in de reisinformatie op enkele grote Intercity-knooppunten. NS neemt dit advies nu over. NS wil de routes van de treinen in relatie tot de eindbestemmingen duidelijker gaan communiceren. Streven is om dit systeem met ingang van de nieuwe dienstregeling in december van dit jaar in te voeren, of zo snel mogelijk daarna. Gestart wordt met de Intercity Arnhem-Rotterdam. Daarna wil NS de wijziging ook doorvoeren bij andere treinseries die niet via de kortste route rijden.

Reisinformatie