Stakingen in het OV, wat zijn jouw rechten?
Deze week vinden er stakingen plaats in al het openbaar vervoer. In dit bericht vind je de laatste informatie en rechten die je hebt als reiziger. Dinsdag 10 september wordt er gestaakt bij de RET, HTM en GVB. Een dag later, op woensdag 11 september wordt gestaakt bij alle andere vervoerders.
Update: 10-9-2024 16.15 We hebben de meest actuele informatie verwerkt.
Hoe lang duren de stakingen?
Voor beiden dagen geldt dat er gestaakt wordt tussen 04.00-08.00. We verwachten dat er in dat tijdsblok bij de genoemde vervoerders geen treinen, bussen, trams en metro's zullen rijden. Bussen en regionale treinen worden zo snel mogelijk weer na 8 uur opgestart. We verwachten dat de normale dienstregeling vanaf ongeveer 9 uur weer mogelijk is bij bussen, trams en regionale treinen. NS meldt vanaf 8uur de dienstregeling weer op te starten. Wij houden er rekening mee dat de opstart bij NS nog enkele uren kan duren. De reisplanner zou volgens NS vanavond up-to-date moeten zijn.
Kan ik compensatie krijgen?
Voor de meeste reizigers geldt dat er geen compensatie mogelijk is. De algemene voorwaarden en Europese wetgeving vormen samen een pakket aan regels waar vervoerders en reizigers zich aan moeten houden. In dat pakket is helaas opgenomen dat compensatie alleen mogelijk is als stakingen minimaal 1 dag duren. Reizigers met een abonnement hebben helaas ook geen recht op een vergoeding. Er is een uitzondering: treinreizigers die vóór 5 september een e-ticket hebben aangeschaft bij NS én voor 7.00 zouden vertrekken hebben recht op volledige terugbetaling van het aankoopbedrag als zij niet gaan reizen.
Ik ga een internationale reis maken, wat nu?
De impact op veel internationale reizen is ons nog niet bekend. We hebben NS gevraagd snel duidelijkheid te geven.
Voor Eurostar geldt het volgende: Eurostar naar Brussel/Parijs, een aantal ritten in de ochtend is geannuleerd. Op de website van Eurostar zijn deze te vinden. Je hebt recht op gratis omboeking naar een andere trein. Ook kun je je volledige ritprijs terugvragen. Is je specifieke rit met Eurostar niet geannuleerd of kun je door de staking niet tijdig bij het opstapstation voor Eurostar komen? Helaas heb je dan geen recht op terugbetaling of omboeking. Je zult zelf moeten zorgen dat je op tijd op het Eurostar-station bent. Hou er rekening mee dat binnenlandse treinen van NS nog uren na-afloop van de staking kunnen vervallen.
Voor reizigers met de IC Berlijn of ICE is ons advies afhankelijk van je ticket. Heb je één ticket waar je begin- en eindstation op staan? Dan mag je ook gebruik maken van de andere treinen die dag. Let op dat dit alleen geldt voor reizen die voor 8 uur starten. Vertrek je later op de dag, dan ben je verplicht de geboekte trein te gebruiken. Heb je meerdere tickets of reis je met een binnenlands ticket naar het opstapstation van de IC Berlijn of ICE? Dan ben je zelf verantwoordelijk om op tijd bij de internationale trein te zijn. Hou er rekening mee dat ook veel binnenlandse treinen na 8 uur nog uitvallen. Vooralsnog gaan we er vanuit dat de treinen naar Duitsland gewoon rijden.