Skip to main content
Staking bij NS

Rover pleit voor basisdienstregeling tijdens stakingen

Rover wil dat er een verplichting komt om een beperkte dienstregeling te blijven rijden tijdens stakingen, zodat belangrijke reizen alsnog gemaakt kunnen worden: “het openbaar vervoer is van vitaal belang, dat kun je niet zomaar dagenlang stil leggen.”

In landen als België en Italië is het heel normaal: een beperkte dienstregeling gedurende de hele dag of doorrijden tijdens de spitsuren zodat belangrijke reizen alsnog gemaakt kunnen worden. Hoog tijd om dit in Nederland ook in te voeren. “Tijdens corona moest de trein blijven rijden omdat vervoer van vitaal belang is voor onze samenleving, waarom zetten we nu dat reizigers gewoon dagenlang in de kou?” vraagt Rover-directeur Freek Bos zich af.

Pendeldiensten

De stakingen van dit moment zijn in principe regionaal, toch besluit NS nu voor de tweede keer om het hele land plat te leggen. Afgelopen vrijdag was dit te begrijpen: toen staakte ook het OCCR in Utrecht waar veiligheidsfunctionarissen werken die belangrijk zijn voor het treinverkeer. Dat is echter nu niet het geval. Rover heeft NS daarom gevraagd om pendeldiensten in te richten op de plekken waar niet wordt gestaakt. NS vindt dat de dienstregeling hiervan te onbetrouwbaar wordt, maar Rover is het daar niet mee eens. “Waarom niet rijden tussen Groningen en Zwolle als er wordt gestaakt in de Randstad? Reizigers hebben liever een trein die misschien kan uitvallen dan een trein die sowieso niet rijdt”, zegt Freek Bos hierover.

Klachten

Intussen lijkt het draagvlak voor de stakingen snel af te brokkelen: Rover ziet meer klachten dan anders, bijvoorbeeld over gemiste tentamens. Rover vindt de impact van de stakingen buiten proportie en vraagt om reizigersvriendelijke acties.

Veel reizigers vragen Rover om naar de rechter te stappen. Rover verwacht echter niet dat een rechter de staking zal verbieden: staken is in Nederland een grondrecht. Een verbod is mogelijk als de veiligheid in het geding is. Daarom rijden er wel sprinters tussen Schiphol en Amsterdam, om te voorkomen dat de luchthaven te vol loopt met gestrande reizigers. Gezien de grote maatschappelijke impact van aanhoudende stakingen, sluit Rover niet uit dat juridische stappen volgen als het conflict lang aanhoudt.

Compensatie

Rover heeft NS verzocht om coulant met compensatieverzoeken om te gaan wanneer reizigers kosten hebben moeten maken voor vervangend vervoer.: “NS mag zelf een regeling voor vergoeding vaststellen en de reiziger heeft daar 0 invloed op. Maar zeker nu NS besluit het hele land plat te leggen vinden wij dat NS coulant moet omgaan met verzoeken die niet precies passen binnen de voorwaarden die NS zelf opstelt”. Op www.ns.nl/stakingen staat onder welke voorwaarden je een vergoeding kan krijgen. Let op, dat je bonnetjes bewaard van vervangend vervoer.


Banner donatie 1

Staking