Skip to main content

Stations Lelystad Centrum en Almere Centrum nader bekeken

ProRail en NS organiseren met enige regelmaat een schouw van stations waarbij reizigersorganisaties kunnen aangeven waar zij tevreden over zijn en wat er beter zou kunnen. Deze week waren de stations Lelystad Centrum en Almere Centrum aan de beurt.

De stations in Flevoland kwamen niet best uit de bus in het onderzoek dat Rover in 2016 deed naar gastvrije stations. Sindsdien is al veel gebeurd op beide stations. Zo wordt er meer gehandhaafd zodat drugdealers wegblijven en het probleem met weesfietsen in Lelystad is aangepakt. In Almere zal vanaf 9 oktober nieuwe LED-verlichting op de perrons zorgen dat reizigers zich ’s avonds prettiger voelen op het station.

Lelystad Centrum

In Lelystad is met name de fietsenstalling een verbeterpunt. In de onbewaakte stalling worden vaak fietsen gestolen of vernield, betere verlichting kan hier tegen helpen. In de bewaakte stalling is de ruimte voor "buitenformaat" fietsen te klein en niet goed ingericht.

Andere zaken op het stations die ons opvielen waren het ontbreken van bewegwijzering naar de toiletten en de donkere trappenhuizen bij de uitgang provinciehuis. Betere verlichting en spiegels zouden het veiligheidsgevoel kunnen vergroten. Ook ontbrak hier een opgang voor fietsen.

Via Twitter kwam een klacht over de rookpalen direct bij de ingang van het station. Het goede nieuws is: ze zijn al weg! Wel hebben we aangedrongen ze na de verbouwing niet weer op deze plek terug te zetten. En we hebben gevraagd ook elders te kijken naar de locaties van deze palen. Want ook op Almere Centrum moesten we bij een zij-ingang door een smalle entree met pal ernaast een rookpaal.

Almere Centrum

ProRail en NS onderzoeken momenteel de mogelijkheden om de stationshal van Almere te verbeteren. Ook wij zien hier kansen. Midden in de hal is een trap naar kelder met technische installaties. Deze kan beter worden verplaatst zodat er meer ruimte komt voor reizigers. Ook de aankleding van de hal kan worden verbeterd.

Op het busstation van Almere viel ons vooral de huisstijl van lokale vervoerder Keolis op. Bussen rijden daar onder de naam Allgo maar op een informatiekaart over buslijnen op de stations staat de naam Railgo. Bij deze goed bedoelde poging om meer informatie te geven over de aansluitingen tussen trein en bus zien we graag wat meer afstemming om een wirwar aan merknamen te voorkomen. Een positieve indruk maakte een levensgrote zuil van Keolis waar reizigers een reis per auto, fiets, lopend en met het OV kunnen plannen via de app Go About. Vooral voor incidentele reizigers  een waardevolle vernieuwing die op meer stations een plek zou mogen krijgen.

Tot slot blijkt de halte van de vervangende NS-bussen slecht vindbaar. Op een plattegrond staat wel aangegeven dat reizigers op perron O moeten zijn maar dit perron is verstopt in een uithoek van het plein. Overigens is het wel goed dat deze bushalte op de kaart is gezet want op veel andere stations staat de ‘calamiteitenhalte’ helemaal niet aangegeven. 

NS en ProRail hebben al onze opmerkingen opgeschreven. Uiteraard zal Rover gaan monitoren wat er mee wordt gedaan.

 

Flevoland, Stations en haltes, Onderzoek