Blog: de puzzel Amsterdam
Eric Wiebes sprak als wethouder in 2011 de woorden “zonder beter OV en fietsvoorzieningen wordt Amsterdam onbereikbaar”. In 2013 stonden Timo Huges van NS, Alexandra van Huffelen van de GVB en ik samen op het station Amsterdam Zuid en we stelden vast dat de voorziene verbouwing veel te krap was gepland. Amsterdam Zuid heeft minstens zes perronsporen en drie brede perrons nodig om de groei aan te kunnen en dat was toen al bekend. Omdat het Rijk in 2013 de hand op de knip hield, kwam er een plan voor twee perrons en vier sporen. Nu zijn Rijk, gemeente, Schiphol, NS en ProRail het erover eens dat er toch zes sporen en drie perrons moeten komen. Er is niets mis met voortschrijdend inzicht.
De volgende vraag is wat er met Amsterdam Centraal moet gebeuren. ProRail wil het aantal perron- sporen tot negen terugbrengen, de perrons verbreden en het aantal wissels verminderen. Het voornemen van ProRail sluit niet aan bij de vervoersbehoeften van en naar Amsterdam. Uit veel onderzoek blijkt dat er een grote behoefte is aan doorgaande treinen uit de richting Haarlem naar Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer. Als die reizigers niet hoeven over te stappen ontlasten zij de drukke tunnels en trappen van het Centraal Station. Vanuit alle richtingen is er behoefte aan frequente stoptreinen om mensen uit de auto in het OV te krijgen.
De plannen van ProRail maken doorgaande treinen en meer stoptreinen onmogelijk. NS pleit daarom met recht en reden voor ten minste tien perronsporen. In de zomer van dit jaar gaan Rijk, Provincie en de Metropoolregio Amsterdam besluiten over het gewenste toekomstbeeld OV in Noord-Holland. Het is wijs om eerst daarover te beslissen en pas daarna over het benodigde aantal perronsporen op Amsterdam Centraal.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover