Blog: een nieuwe Berlage gevraagd
De Staatssecretaris heeft het besluit over de noodzakelijke verbouwing van Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal feitelijk uitgesteld. Er is consensus over de noodzaak om Amsterdam Zuid te vergroten van twee naar drie perrons. Consensus bij NS, ProRail, Schiphol, Amsterdam en Rover. De financiële dekking is nog niet rond. Als dit besluit in 2014 was genomen had de verbouwing 120 miljoen gekost. Uitstel van de beslissing tot 2018 heeft de teller doen oplopen naar 200 miljoen. De verbouwing van Amsterdam Zuid is onderdeel van een groter project waarbij het aantal rijstroken op de A10 verder verbreed wordt. De vraag dringt zich op of er niet bezuinigd kan worden op het aantal rijstoken en die baten benut kunnen worden om het aantal sporen uit te breiden. Meer mensen per trein leidt tot minder druk op de wegen. Dat is goed uit te leggen aan automobilisten.
Over Amsterdam Centraal bestaat minder consensus. NS en Rover bepleiten met recht en reden voor tenminste tien perronsporen om in de toekomst meer reizigers te kunnen opvangen. In het licht van de enorme groei van het aantal woningen en banen in en rond Amsterdam is het evident dat het aantal reizigers sterk zal toenemen. Het Ministerie hikt aan tegen de kosten en denkt ten onrechte dat met de uitbreiding van twee naar drie perrons in Amsterdam Zuid, station Amsterdam Centraal wel met negen sporen toe kan.
Berlage ontwierp in het begin van de vorige eeuw een masterplan voor de ruimtelijke ordening van Amsterdam. Hij voorzag de noodzaak van een groot station Amsterdam Zuid en de noodzaak van een ringspoorbaan rond Amsterdam. Door zijn visie en aanpak bleef de grond voor een ringspoorbaan in Amsterdam gereserveerd. De aanleg zelf gebeurde pas ver na de Tweede Wereldoorlog, maar was mogelijk dankzij de vooruitziende blik van Berlage.
De huidige tendens bij de plannenmakers van het departement is om krap te bouwen zodat de bestaande dienstregeling een beetje beter kan worden uitgevoerd. De doorlooptijd bij het bouwen van stations en spoorlijnen is tenminste tien jaar. In die tien jaar zijn de aantallen en de inzichten fundamenteel gewijzigd. Vandaar de kop boven dit stuk: een nieuwe Berlage gevraagd. Een nieuwe Ir. Lely mag ook.
Arriën Kruyt
Voorzitter Rover
Infrastructuur, Blog, Stations en haltes, Amsterdam, Ruimtelijke ordening