Blog: tips voor nog betere stations
De laatste jaren zijn veel stations verbouwd, met prachtige resultaten tot gevolg. NS kon afgelopen week met trots melden dat de waardering van reizigers voor stations is gestegen. NS presenteerde een top 25 van goed scorende stations. Niet alleen NS doet een duit in het zakje om stations te verbeteren, zo worden door ProRail de hardstalen banken op perrons vervangen door nieuwe, fijnere banken. Verrassingen zaten er overigens niet in de toplijst van NS: 3 jaar geleden vroeg Rover reizigers naar de beste stations, de top daarvan is grotendeels dezelfde als de top 25 die NS presenteerde.
De wethouders van Sappemeer, Schin op Geul en Dalfsen zullen trots zijn dat deze stations een gedeelde eerste plek hebben in NS-top 25. Belangrijker is om te weten waarom deze stations goed scoren. Elke reiziger wil immers een prachtig station. Daarom hierbij drie tips voor NS en ProRail om de stations die buiten de top 25 vallen te verbeteren.
Tip 1: zorg voor aandacht.
Reizigers vinden het fijn als er wat te doen is op het station, als er aandacht voor de mensen is. Laat een plaatselijke ondernemer het stationsgebouw voor een zacht prijsje huren in ruil voor het bieden van een beschutte wachtplek met koffie en de mogelijkheid een kaartje te kopen of reisinformatie op te zoeken. Een stationsgebouw hoeft immers niet de hoofdprijs op te leveren.
Tip 2: zorg voor groen.
Betegelde perrons, geasfalteerde parkeerplekken, betegelde fietsenstallingen en een stenen stationsgebouw: een station is daarmee snel een harde, robuuste plek. Bij rotondes zien we vaak dat plaatselijke hoveniers het onderhoud op zich nemen in ruil voor een reclamebordje. Het station is natuurlijk een prachtige etalage, dus waarom geen plaatselijke ondernemers laten zorgen voor groen op perrons middels plantenbakken en borders. Meer groen doorbreekt al het steen en zorgt voor meer sfeer.
Tip 3: maak het woord ‘station’ synoniem voor knooppunt.
Vaak is een station perfect ingericht als treinstation, want een station wordt vooral gedefinieerd als halteplaats voor treinen. Dat is iets anders dan een perfecte inrichting voor de reiziger, want de trein is slechts een onderdeel van de reis. Is het niet logischer als het station wordt gezien als overstapknooppunt? Daarvoor moeten bushaltes in het station liggen en dus niet op een guur plein er net voor. Daarvoor moet de (OV-)fiets in het station geparkeerd worden en niet op een ongezellige plek iets verderop.
Ik hoop dat NS deze tips ter harte neemt. Zo kan NS volgend jaar een nog mooier persbericht sturen: prettig wachten op stations heeft gezorgd voor een flinke reizigersgroei.
Freek Bos,
Directeur Rover