Veiligheid knooppunt A27 bij Meerkerk verbeterd
Na een oproep van de Roverafdelingen Drechtsteden en Utrecht zijn de nodige verbeteringen doorgevoerd aan het OV-knooppunt bij Meerkerk. De veiligheid moet hiermee zijn verbeterd, maar Rover blijft zorgen houden.
Sinds december 2018 is ‘Meerkerk/A27' een OV-knooppunt. De lokale buslijnen sluiten hier aan op snelle buslijnen naar Utrecht. Maar op het overstappunt, met o.a. haltes langs op- en afritten van de snelweg, was het vooral uitkijken geblazen. “Levensgevaarlijk”, zei Aldo Markus van Rover-Drechtsteden in februari tegen het AD, “als daar een groep kinderen oversteekt hoeft er maar eentje niet op te letten en je hebt voorpaginanieuws.”
De Roverafdelingen Drechtsteden en Utrecht riepen samen om maatregelen. Deze kwamen er gelukkig snel. De afrit is aangepast, de middeneilanden zijn vergroot, de drempels zijn verhoogd, de markering op de afrit is opnieuw aangebracht en de (vernielde) halte aan de afrit (vanuit Utrecht) is vervangen door een HOV-abri. De verlichting is nog niet aangepast, maar dit zou nog gebeuren. Toch constateert Rover dat er nog onveilige situaties kunnen optreden. De Rover-afdelingen blijven opletten en hopen dat de overstappers dat ook blijven doen.
Rover had liever een OV-knooppunt buiten de op- en afritten van de snelweg gezien. Daar zou ook ruimte zijn voor fietsvoorzieningen, meer abri’s en zelfs een toilet en wat horeca. Rover beseft zich echter ook dat dit voor reizigers in de snelbuslijnen over de snelweg onaantrekkelijk tijdverlies (in beide richtingen al gauw een minuut of 5) zou opleveren. Een ‘knooppunt’ zou meer moeten omvatten dan wat Meerkerk nu biedt. Daarvoor zijn er elders in het land gelukkig mooie voorbeelden.