"Laat concurrentie spelen op traject NL - Belgi\u00eb"
Reizigersverenigingen Rover en TreinTramBus vrezen dat op 9 december 2012 het treinvervoer tussen België en Nederland aanzienlijk verslechtert. NS Hispeed en NMBS willen een hogesnelheidstrein rijden die niet stopt tussen Rotterdam en Antwerpen. Deze Fyra heeft reserveringsplicht en veel hogere tarieven dan de huidige Beneluxtrein via Roosendaal, die vervalt. De stoptrein Roosendaal - Antwerpen met tien tussenstops vormt geen aantrekkelijk alternatief, de voorgestelde trein Breda – Antwerpen om de twee uur is onvoldoende.
De Belgische en Nederlandse vervoerbedrijven NMBS en NS Hispeed, die de Fyra gaan exploiteren, tonen klaarblijkelijk weinig of geen interesse in een “klassieke” IC-trein als aanvulling op de snelle maar dure Fyra. Daarom stellen Rover en TreinTramBus voor om hier de concurrentie te laten spelen.
Er zijn namelijk meer bedrijven in het openbaar vervoer dan NS en NMBS. Rover en TreinTramBus doen dan ook een dringend beroep op de Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant en de Belgische federale minister van Overheidsbedrijven om deze bedrijven uit te nodigen alternatieven voor te stellen. Dat kunnen treinverbindingen zijn via Roosendaal of Breda. De verenigingen denken dat bedrijven als Arriva en Veolia hiertoe in staat zijn.
De reizigersverenigingen hebben verder een klacht ingediend bij de Europese Commissie over kunstmatige prijsopdrijving door NMBS en NS op het ‘monopolietraject’ Rotterdam - Antwerpen. Deze klacht volgt op een eerdere klacht bij de NMa. Vanaf volgende maand worden reizigers tussen Nederland en België gedwongen gebruik te maken van de Fyra. Door de tarieven voor deze reis zeer fors te verhogen en geen abonnementen meer te bieden, maken NMBS en NS volgens de organisaties misbruik van hun monopoliepositie.