Skip to main content

"Ophef over onveilige metro overdreven"

metroDe ophef over de onveiligheid van de Amsterdamse metro is overdreven. Dit vindt Rover-Amsterdam. In een adviesrapport van ingenieursbureau Arcadis staat dat de Oostlijn zou moeten sluiten totdat de tunnel en bijbehorende stations tussen Amsterdam centraal en Amsterdam Amstel zijn gerenoveerd.
 
Rover erkent dat er verbeteringen in de beveiliging doorgevoerd moeten worden. Maar betekent dit meteen dat de metro echt onveilig is en zou moeten sluiten? 
 
"Welnee", vindt Chris Vonk van Rover-Amsterdam. “Geen enkel Europees land voldoet aan de allermodernste veiligheidseisen die in het rapport staan. Het is typisch Nederland om het braafste jongetje van de klas te willen zijn maar als ze hierom de Oostlijn willen sluiten, zou de IJtunnel ook moeten volgen. Om nog maar niet te spreken over de metro in Londen en Parijs.”
 
Volgens Rover-Amsterdam is de Amsterdamse metro nog steeds één van de veiligste vervoersmiddelen. Het sluiten van de metro zou in feite onveiliger zijn: als reizigers overstappen op de fiets of auto hebben zij statistisch gezien meer kans op een ongeluk. Hiermee sluit Rover zich aan bij de uitspraken van de Amsterdamse wethouder Eric Wiebes.