Skip to main content

"Poortjes op stations moeten openblijven"

thumb poortjesDonderdagochtend meldt RTL dat de coalitiepartijen niet willen dat NS de stations gaat afsluiten met OV-poortjes. Rover en collega-consumentenorganisaties in het Locov hebben NS al in 2012 in een ongevraagd advies opgeroepen om het voornemen tot sluiten van de poortjes te heroverwegen. Rover vindt het een goede zaak dat ook de politiek nu deze discussie wil voeren.

Door de huidige proef met gesloten poortjes in Woerden komen er veel vragen bij reizigers op. Mensen geven aan zich onder meer zorgen te maken over het probleemloos door het station lopen, iemand helpen met bagage naar het perron brengen en drukte bij de gesloten poortjes.
 
NS spant zich in voor oplossingen ten behoeve van internationale reizigers, afhalers/wegbrengers, de interwijkfunctie van het station en de toegankelijkheid van restaurants en andere voorzieningen binnen het stationsareaal. Deze oplossingen bespreekt NS ook met de consumentenorganisaties in het Locov. Tot dusver hebben wij echter nog steeds veel twijfel bij de vraag of deze oplossingen in de praktijk voldoende gaan werken.
  
Voor mensen die het station alleen gebruiken om van de ene naar de andere kant van een stad te komen, werkt NS aan een poortpassagerecht. OV-chipkaartebruikers kunnen dit product straks opladen om enkel de poortjes te openen, terwijl passanten zonder chipkaart hier een speciaal pasje voor kunnen krijgen. Dit ingewikkelde systeem roept veel vragen op: wat als dit pasje kwijt raakt? Kunnen zwartrijders ook met het product door de poortjes komen? Wat als je je OV-chipkaart niet bij je hebt? Of als er nieuwe mensen in de wijk komen wonen? Andere vragen die bij Rover binnenkomen zijn bijvoorbeeld van reizigers die hun reis even willen onderbreken voor een kop koffie buiten het station en zich door het verplicht in- en uitchecken voor extra kosten zien staan.
 
Rover pleit nog steeds voor heroverweging van de gesloten poortjes. Zoals de consumentenorganisaties al in 2012 in het advies aan NS schreven: "De besluitvorming over het sluiten van de poortjes heeft ruim tien jaar geleden plaatsgevonden, in een periode waarin de reiziger in het OV wat minder centraal werd gesteld dan nu. In die tien jaar is op meerdere punten sprake van voortschrijdend inzicht. Er is reeds veel geld in de poortjes geïnvesteerd, maar er zullen ook nog aanzienlijke bedragen moeten worden uitgegeven, onder meer aan klantvriendelijke oplossingen. De consumentenorganisaties pleiten daarom nu voor een bezinning op bedoelde en onbedoelde effecten van het sluiten van de poortjes."