"Stop verloedering busstation Leiden"
Rover Holland Rijnland wil dat er snel actie wordt genomen om busstation Leiden te verbeteren. Dat schrijft de Rover-afdeling aan provincie Zuid-Holland, gemeente Leiden en Arriva. De ontwikkelingen van het busstation liggen stil omdat de betrokken partijen wegens verschillende belangen en inzichten in een patstelling zitten. De reiziger is hiervan de dupe.
Na de overgang van Connexxion naar Arriva is het busstation van Leiden er niet mooier op geworden. De grote informatiepanelen boven de perrons en het scherm bij de informatiezuil zijn buiten gebruik gesteld. De gemeente Leiden is van plan om het busstation te verplaatsen naar de andere kant van het NS-station, maar dit gaat nog minstens 5 jaar duren. In de tussentijd zullen diverse R-Net haltes in gebruik worden genomen. Reden genoeg om het huidige busstation te verbeteren, vindt Rover Holland Rijnland.
De Rover-afdeling heeft voor de betrokken partijen op een rij gezet welke knopen doorgehakt moeten worden om het busstation snel te kunnen verbeteren. De provincie dient te besluiten hoe de R-net-haltes in het busstation worden ondergebracht. Ook moet de provincie besluiten of het bereid is de kosten van het in ere herstellen van de oude reisinformatiepanelen te betalen. De gemeente Leiden dient de verouderde informatiezuil weg te halen en een eenvoudig informatiebord met vertrekstaten te plaatsen. Arriva moet besluiten of er gewerkt gaat worden met vaste perrons per buslijn of dat de dynamische perronaanwijzing hersteld moet worden.
“Nog mooier is als de informatievoorziening uitgebreid kan worden in een in het NS-station onder te brengen OV-service winkel zoals die op 22 juni in Den Haag CS is geopend”, suggereert Rover Holland verder in een overzicht van voorstellen om de situatie te verbeteren.