Skip to main content

"Uurdienst NL - Belgi\u00eb moet z.s.m. terugkomen"

fyraDonderdag 28 februari wordt in de Tweede Kamer gesproken over de Fyra en Beneluxtrein. Rover, TreinTramBus en de Beneluxpendelaars hebben de Kamerleden de volgende punten meegegeven voor het overleg met de Staatssecretaris van I&M:

1. De commerciële opzet van de Fyra Amsterdam – Brussel was vanaf het begin fout. Treinreizigers zaten niet te wachten op verplichte reserveringen en de tarieven waren te hoog. De reizigers uit Den Haag en Brabant werden in de steek gelaten. De “oplossing” voor Brabant in de vorm van één trein per twee uur Antwerpen – Breda was tot mislukken gedoemd.

2. De situatie per medio maart 2013 van één trein per twee uur tussen Den Haag en Brussel is een onaanvaardbare achteruitgang vergeleken met de situatie van vóór 9 december 2012, toen er elk uur een trein reed van Amsterdam via Den Haag en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel. Het is onbegrijpelijk dat de Staatssecretaris genoegen neemt met zo’n magere treindienst. De uurdienst moet z.s.m. terugkomen.

3. De Staatssecretaris gaat te gemakkelijk mee met de argumenten van NS en NMBS dat het allemaal ingewikkeld is. NS en NMBS moeten niet zeuren maar gewoon weer een uurdienst invoeren tussen Nederland en België. Daar vragen de reizigers nu om.

4. De kans bestaat dat de treinen van AnsaldoBreda nooit meer terugkomen. Sneu voor de bedrijven, maar goed nieuws voor de reizigers. De treinen waren qua comfort al verouderd toen ze in dienst kwamen. De stoelen hadden sprinterkwaliteit, er was geen wifi in de trein, fietsen konden niet mee en er was plaats voor slechts één rolstoel.

5. NS en NMBS hebben aangetoond niet in staat te zijn een voor de reizigers aanvaardbare prestatie te leveren op de hogesnelheidslijn. De Deutsche Bahn is van plan hogesnelheidstreinen te laten rijden van Amsterdam en Rotterdam naar Antwerpen, Brussel en Londen vanaf 2016. De DB heeft de nodige expertise in huis. De Belgische en Nederlandse overheden moeten ruimhartig meewerken aan het verlenen van de benodigde vergunningen aan de DB. Dan is de aanleg van de hogesnelheidslijn niet voor niets geweest.

6. Er is grote behoefte aan een normale uurdienst  Den Bosch – Tilburg – Breda – Noorderkempen – Antwerpen – Mechelen – Brussel  Airport – Brussel naast een vlotte verbinding tussen Amsterdam en Brussel. NMBS en NS zeggen “ja, ja” maar doen er niets aan. De Staatssecretaris moet ook hier eisen stellen.

7. Niet de concessie maar de reizigerswensen dienen uitgangspunt te zijn voor de toekomst. Nu blijkt dat de HSA-concessie en de bijbehorende overeenkomsten door de gebeurtenissen achterhaald zijn, moeten ze ontbonden worden.