'Stel reizigers voorop in Fyra-dossier'
In het debat over de Fyra naar België moeten goede oplossingen voor de reiziger voorop staan. Dat schrijven Rover, TreinTramBus en Beneluxpendelaar in een gezamenlijke notitie aan de Nederlandse en Belgische parlementsleden. Op korte termijn betekent dit allereerst een volwaardige uurdienst van de IC Den Haag-Brussel, zo spoedig mogelijk gevolgd door verlenging naar Schiphol en Amsterdam. Er is geen enkele reden om in 2014 een slechter aanbod te accepteren dan tot december 2012 werd geboden.
De Fyra-crisis heeft eraan meegeholpen dat NS en de nationale Belgische spoorvervoerder NMBS een omslag hebben gemaakt naar een model dat een breder reizigerspubliek bedient. Dit zowel geografisch (Den Haag, Noord-Brabant) als commercieel (met een keuzemogelijkheid voor de laagdrempelige Intercity naast de duurdere hogesnelheidstrein). Hier hebben wij al jaren voor gepleit.
Om dit eindmodel een succes te laten worden, moeten NS en NMBS dan wel met uurdiensten komen, in plaats van de twee-uurdiensten (met hoogstens een paar ritten extra) die nu in hun eindbeeld staan. Waarom zou die markt er wel zijn voor Amsterdam-Maastricht en niet – in het Eurpa van 2013 – voor Amsterdam-Brussel? De drukte op de wegen zegt al genoeg.
De Tweede Kamer spreekt dezer dagen met diverse partijen en vervolgens met staatssecretaris Mansveld over het Fyra-dossier. Lees hier de brief van Rover, TreinTramBus en Beneluxpendelaar aan de parlementsleden.