Rover biedt klachten Voordeelurenabonnement aan
Rover biedt NS een bloemlezing aan met klachten over de verschraling van het Voordeelurenabonnement. Nadat NS aankondigde de middagspitskorting voor dit abonnement te schrappen, dienden honderden reizigers een klacht bij Rover in.
Het Voordeelurenabonnement, dat recht geeft op 40% korting na 9 uur ’s morgens en in het weekend de hele dag, werd door NS in 2011 afgeschaft. Na actie van Rover beloofde NS destijds dat reizigers die het abonnement al hadden, deze mochten blijven gebruiken. Op 5 november kregen de circa 700.000 abonnementhouders echter te horen dat de middagspitskorting per 2021 alsnog verdwijnt, ondanks het negatieve advies van Rover en de andere consumentenorganisaties.
Uit honderden klachten die de afgelopen weken bij Rover binnenkwamen, blijkt dat veel reizigers het besluit van NS ervaren als het verbreken van de belofte uit 2011. Abonnementhouders zijn bovendien beledigd door de compensatie van €7 per jaar die NS biedt middels een prijsverlaging. Voor abonnementhouders die in de middagspits reizen voelt dit als doekje voor het bloeden; zij kunnen immers wel tot honderd euro per maand duurder uit zijn.
Omdat slechts een beperkt aantal Voordeelurenabonnementhouders daadwerkelijk in de middagspits reist, verwacht Rover dat het afschaffen van de middagspitskorting niet veel extra ruimte zal opleveren in de trein. Veel 60-plussers die gebruikmaken van de Keuzedagen bij het abonnement hebben bovendien al aangegeven niet pas na de middagspits te willen beginnen aan een lange reis. Deze reizigers zullen eerder kiezen voor het incheckmoment voor 16:00 uur en daarmee alsnog de middagspits belasten. Meerdere abonnementhouders hebben Rover aangegeven de trein helemaal de rug toe zullen keren.