Blog: leuker kunnen we het niet maken, duurzamer wel!
Wat is de goedkoopste manier om zonder auto van Eindhoven naar Amsterdam te reizen? Het antwoord zal je wellicht verbazen: het AD berekende dat de goedkoopste optie het vliegtuig van Ryanair is, de trein is 81 cent duurder. Voor deze goedkope optie vliegt de reiziger via Dublin en mag geen koffers meenemen. Erg efficiënt is de reis niet: je bent ruim 10 uur onderweg, inchecktijd niet meegerekend, terwijl de trein iedere 10 minuten vertrekt om de reis binnen anderhalf uur af te leggen. Het is wel een duidelijke illustratie van de gevolgen van het belastingbeleid in Nederland. Door de vrijstelling van BTW op vliegtickets reist de passagier voor een paar tientjes heel Europa door. Op treintickets is de BTW op 1 januari 2019 juist verhoogt naar 9%.
Er wordt veel geroepen dat er na de coronacrisis nog een klimaatcrisis te overwinnen is. Maar waar de coronacrisis als een donderslag bij heldere hemel kwam, is het klimaatprobleem al veel langer in zicht. Dat er minder moet worden gevlogen en de trein een beter alternatief moet worden bij internationale reizen, is eigenlijk ook iedereen het wel mee eens. Dus wanneer worden er stappen gezet?
Een Europese kerosineaccijns, een internationale CO2 heffing en introductie van BTW op vliegtickets zou de kosten van de vliegreis meer in de buurt brengen van de prijs die het milieu moet betalen. Eenvoudig is dit niet, want het vraagt overeenstemming tussen veel landen. Zo verhindert het Chicagoverdrag uit 1944 nog steeds het heffen van BTW op vliegtickets. Maar er zijn stappen die de Nederlandse regering zelf al kan zetten. In Duitsland is de BTW op treinkaartjes dit jaar verlaagd van 19% naar 7%. Al eerder riepen wij het kabinet op dit voorbeeld te volgen. Met Prinsjesdag wordt bekend gemaakt hoe hoog de nieuwe vliegbelasting wordt. Wordt deze belasting hoog genoeg om de treinkaartjes in prijs te kunnen verlagen?
Freek Bos,
Directeur Rover