Skip to main content

NS-treinkaartjes iets duurder in 2021

NS gaat niet de concurrentie met bus en tram aan door de tarieven op korte afstanden te verlagen. Rover en de andere consumentenorganisaties in het Locov hadden geadviseerd hier een voorbeeld te nemen aan concurrent Arriva. Wel neemt NS het advies over om de korte afstanden niet extra duur te maken.

Per 1 januari worden 2e klas treinkaartjes gemiddeld 1,5% duurder. Dit is in lijn met de inflatie. Internationale tarieven worden met 1% verhoogd omdat deze zijn vastgesteld op een moment dat de inflatie nog lager werd ingeschat. De tarieven voor de eerste klas stijgen met 2,9% harder dan de tweede klas. Een experiment waarin de afgelopen twee jaar de tarieven voor eerste klas juist werden verlaagd om zo de tweede klasse te ontlasten, heeft volgens NS onvoldoende opgeleverd.

Korte afstanden

Oorspronkelijk was NS van plan de prijs op korte afstanden sterker te verhogen dan op lange afstanden. Dit stuitte op bezwaar van Rover en de andere consumentenorganisaties omdat de meeste vervoervraag juist ligt op de afstanden tot circa 40 kilometer. NS heeft daarop besloten het plan te schrappen. Wel verhoogt NS het minimumtarief voor een treinkaartje van €2,40 naar €2,50. De consumentenorganisaties vinden de verhoging acceptabel voor de langere afstanden, maar hebben gevraagd het tarief op de kortste afstanden juist te verlagen omdat de trein op kleine afstanden nu al relatief duur is ten opzichte van de bus, metro of auto. Onhaalbaar volgens NS, maar Arriva toont het tegendeel aan door voor de treinen in Limburg wel een veel lager tarief te hanteren bij ritten tot 7 kilometer.

Buitenlandse rekening

Een ander gebied waarop de consumentenorganisaties NS vragen het voorbeeld van Arriva te volgen, is in de verkoop van abonnementen aan inwoners uit andere landen. Bij NS kan dit alleen bij de balie of telefonisch bij de klantenservice, de website beperkt zich tot iDeal wat alleen beschikbaar is voor inwoners van Nederland. NS vindt het aanbieden van andere betaalmethoden een te forse investering. Concurrent Arriva biedt wel de mogelijkheid te betalen met een creditcard, Rover zal erop blijven aandringen dit voorbeeld te volgen.

Tarieven