OV-sector onderzoekt “NL Ticket Light” voor minima
De OV-bedrijven gaan een voordelig OV-kaartje onderzoeken voor specifieke doelgroepen. Hiermee wordt een advies van Rover voor een tussenstap naar een NL Ticket gevolgd. Rover is dan ook blij dat het onderzoek er komt en hoopt op uiteindelijk een voordelig NL Ticket voor alle reizigers.
Steeds meer mensen hebben er moeite mee de hoge prijzen van het openbaar vervoer op te brengen. De reizigersaantallen voor de coronacrisis worden niet meer gehaald. Rover lanceerde daarom vorige maand de actie Heel Holland Reist: een voordelig NL Ticket voor heel Nederland. Met een dergelijk voordelig kaartje hoopt Rover dat het OV weer aantrekkelijk wordt voor iedereen. In minder dan een maand tijd haalde de actie al ruim 12.000 steunbetuigingen binnen.
Voorrang lage inkomens
“Zeker de betaalbaarheid van het OV voor lagere inkomensgroepen staat onder grote druk, de consumentenorganisaties vragen daarom vooruitlopend op een breder NL-ticket voor deze groep met voorrang een NL-ticket te ontwikkelen”. Zo schreef Rover samen met andere consumentenorganisaties in een advies aan het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB). Dit advies lijkt nu te worden gevolgd: de OV-bedrijven onderzoeken een OVpay-reisproduct waarmee specifieke doelgroepen voor 10 euro per maand in de daluren onbeperkt kunnen reizen met bus, tram en metro en met zestig procent korting in de daluren met de trein. Deze variant heeft vooralsnog de voorkeur van het NOVB omdat de verwachting is dat dit meer nieuwe reizigers zal trekken terwijl een NL-ticket vooral aantrekkelijk is voor bestaande treinreizigers.
OV voor iedereen
Rover is blij met deze stap. “Het is belangrijk dat het openbaar vervoer voor iedereen beschikbaar is, ook voor reizigers met de kleine portemonnee. Een dergelijk ‘NL Ticket Light’ is daarom zeer welkom”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “We zien daarnaast ook graag dat het OV aantrekkelijk is voor alle reizigers, daarom blijven wij ons ervoor inzetten om deze stap later uit te breiden tot een landsbreed NL Ticket voor iedereen”.
2025
Medio 2025 wordt een uitgewerkt voorstel voor het voordelige kaartje verwacht. Of het kaartje er gaat komen hangt ook af van de kosten. De variant die nu wordt onderzocht kost volgens een eerste inschatting ruim 400 miljoen euro per jaar. Budget hiervoor is nog niet gevonden. De campagne van Rover gaat dan ook onverminderd door. “Op die manier kunnen we laten zien dat veel reizigers belang hechten aan goede prijzen en een NL-ticket”, stelt Freek Bos. “Hopelijk wordt er dan snel doorgepakt zodat het openbaar vervoer aantrekkelijker en vooral ook betaalbaarder wordt.”