
Treinkaartje volgend jaar 9% duurder: weer een stap naar minder treinreizigers
NS-reizigers betalen volgend jaar alweer fors meer voor hun treinkaartje: het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft een prijsstijging van 6 tot 9 procent aangekondigd. Rover vindt deze prijsstijging niet te verantwoorden. “De rek is eruit,” zegt Rover-directeur Freek Bos. “Duurdere kaartjes betekent weer een stap naar minder reizigers voor het hele openbaar vervoer.”
In januari 2025 werd een eerdere prijsstijging van 12% nog deels gecompenseerd met eenmalige overheidssteun, waardoor het kaartje ‘slechts’ 6% duurder werd. Voor 2026 lijkt zo’n steunmaatregel vooralsnog uit te blijven, waardoor de reiziger de volle prijsverhoging voor de kiezen krijgt.
Rover maakt zich grote zorgen over de betaalbaarheid van de trein. De trein is de afgelopen jaren al aanzienlijk duurder geworden en veel harder in prijs gestegen dan autorijden. “Dat is de verkeerde richting,” aldus Bos. “We lopen zo het risico op groeiende vervoerarmoede, terwijl het OV juist een basisvoorziening zou moeten zijn.” Rover vreest dat dit het OV blijvend reizigers kost. “We moeten juist mensen terugwinnen voor de trein,” zegt Bos. “Dat is op de lange termijn veel toekomstbestendiger. De prijs zou daar een hulpmiddel bij moeten zijn, geen hindernis.”
Tegelijkertijd dreigen ook bussen en trams fors duurder te worden of ritten te moeten schrappen door kabinetsbezuinigingen op het openbaar vervoer. Hiermee kiest het kabinet duidelijk voor het bevorderen van autogebruik ten koste van duurzaam vervoer. Rover roept de Tweede Kamer op de regering terug te fluiten en geld beschikbaar te stellen om de prijsverhoging te voorkomen, zoals al twee keer eerder is gedaan.