Blog: peentjes zweten op station Schiphol
Reizen via station Schiphol is toch altijd een beetje spannend. Het is één van de belangrijkste OV-knooppunten van ons land. Maar gelijktijdig ook één van de kwetsbaarste. De combinatie van de vele binnenlandse treinen, internationale treinen, de IC Direct en storingsgevoelige tunnels maakt station Schiphol tot een knelpunt waar vertragingen op de loer liggen.
NS International adviseerde mij een overstap van 12 minuten op Schiphol voor een reis met de Thalys. Dat zorgde bij mij voor billenknijpen en peentjes zweten. Dat is bijzonder, want normaal doe ik dat niet bij een overstap van 12 minuten. De trein missen is niet zo erg, als de volgende trein snel weer gaat. Bij een internationale reis ben je echter afhankelijk van de gereserveerde trein.
En dat knelt. Want wie zijn overstap mist, is daar zelf verantwoordelijk voor. De vervoerders verkopen namelijk 2 losse kaartjes: één kaartje voor de binnenlandse trein tot Schiphol en één voor de Thalys van Schiphol naar Brussel. Als reiziger koop je één reis in één handeling en in één iDeal-betaling, toch zijn het juridisch twee losse kaartjes en daarmee twee losse reizen. Dat is vooral handig voor de vervoerders. Zij hoeven namelijk geen compensatie uit te keren bij het missen van een overstap, omdat slechts één van je twee reizen vertraagd was en de overstap je eigen verantwoordelijkheid is. Als reiziger sta je met lege handen. Met goede bedoelingen op een leeg perron, hopend dat je mee mag met de volgende trein. Hopend, want ondanks je duurbetaalde kaartje ben je afhankelijk van coulance nu je buiten je eigen schuld je overstap hebt gemist.
Deze week stemde het Europees Parlement in met nieuwe passagiersrechten. Daarin wordt een reis die uit 2 losse kaartjes bestaat gewoon gezien als één doorgaande reis. Met dezelfde rechten voor reizigers die een reis kopen die uit één kaartje bestaat. Dit is niet alleen relevant voor internationale reizen, want ook in het binnenland gaan de nieuwe regels gelden bij een overstap tussen twee verschillende vervoerders. Het zorgt voor minder peentjes zweten op Schiphol. Maar vooral voor een makkelijkere reis, in binnen- en buitenland. Het is nu aan alle EU-transportministers om ook in te stemmen met de nieuwe rechten. Dus, staatssecretaris Van Veldhoven, denk aan de reiziger en overtuig uw collega’s!
Freek Bos,
Directeur Rover