Skip to main content

311 ideeën ingediend voor de Nationale Reisvraag

FietsersIn de periode van september tot 31 oktober konden reizigers van het openbaar vervoer ideeën inzenden hoe hun reis van en naar het station verbeterd kon worden. Agentschap NL had hiervoor een campagne opgezet: de Nationale Reisvraag. Rover heeft aan het initiatief meegewerkt via de zogenaamde co-creatiesessies op diverse stations in Nederland. Er zijn 311 ideeën ingediend. De inzendingtermijn van de Nationale Reisvraag is nu gesloten.

Achtergrond Nationale Reisvraag

De overheid wil de trein aantrekkelijker maken voor steeds meer mensen. Zo kan de bestaande infrastructuur beter worden benut. Op die manier werken we aan minder files, groei op het spoor en meer gebruik van vaarwegen, zodat de bereikbaarheid van de economische belangrijke regio’s verbetert. Wanneer de trein vaker een aantrekkelijk alternatief vormt voor de auto, wordt bestaande infrastructuur handiger gebruikt en zorgt dit (met relatief weinig geld) voor een betere bereikbaarheid. Dit begint ermee dat de reis van en naar het station prettig moet verlopen. De reiziger weet als geen ander welke zaken in het voor- en natransport verbetert kunnen worden. Vandaar dat Agentschap NL de Nationale Reisvraag gelanceerd heeft.

Jury

De jury bestaat uit: Marjan Minnesma (directeur Urgenda); Jeroen Fukken (directeur Openbaar Vervoer en Spoor, Ministerie van Infrastructuur en Milieu); Bert van Wee (hoogleraar transportbeleid en sectieleider Transport en Logistiek, TU Delft); Gea van Oortmarssen (sectormanager Mobiliteit en Ruimte, Agentschap NL). Zijn zullen tien ideeën nomineren die doorgaan voor de tweede ronde van de Nationale Reisvraag. 15 november is bekend welke ideeën genomineerd. De ideeën worden gepubliceerd op www.nationalereisvraag.nl

Tweede ronde

Tijdens de tweede ronde kunnen de genomineerden hun idee nog aanscherpen met behulp van professionals op het gebied van openbaar vervoer. Daarnaast moeten de genomineerden zoveel mogelijk publiekstemmen krijgen om in aanmerking te komen voor de publieksprijs. Medio december maakt de jury de winnaar van de vak- en publieksprijs bekend.

Innovatief Reizen van en Naar het station
De Nationale Reisvraag maakt onderdeel uit van het programma Innovatief Reizen van en naar het Station van Agentschap NL. Al eerder konden bedrijven financiële ondersteuning krijgen voor ontwikkeling van innovaties die de reis van en naar het station zouden verbeteren. Voorbeelden daarvan is de scootertaxidienst Hopper Nederland, de Vrachtfiets, Taxiboeken van Transelect en Verstraaten PersonenVervoer en Calllock. Zie voor het complete overzicht http://www.agentschapnl.nl/onderwerp/praktijkvoorbeelden-innovatief-reizen.

Meer informatie op www.nationalereisvraag.nl

Facebook www.facebook.com/denationalereisvraag

Twitter #vanhotnaarher