Aangepaste dienstregeling begint te ontsporen
Rover wil dat NS met spoed langere treinen inzet tijdens de aanhoudende aangepaste dienstregeling. De reizigersvereniging krijgt veel klachten over overvolle treinen. Van ProRail wil Rover weten hoe lang het nog duurt voordat het spoor echt “winterklaar’’ is.
De uitgedunde dienstregeling zou bij uiterste noodzaak ervoor moeten zorgen dat de treinenloop niet vastloopt. Het middel wordt bij extreem weer ingezet totdat NS en ProRail voldoende ‘winterklaar’ zijn om ook in vrieskou een normale treindienst te kunnen rijden. NS had daarbij toegezegd de overgebleven treinen zoveel mogelijk te verlengen. Volgens Rover gebeurt dat echter onvoldoende.
Rover ontvangt veel klachten over treinen die niet verlengd of zelfs korter dan normaal zijn. Het gaat hierbij onder meer over de trajecten Leiden – Den Haag - Rotterdam, Almere – Amsterdam, Den Haag – Amersfoort, Nijmegen – Den Helder en Amsterdam – Uitgeest. Rover ontvangt klachten van reizigers die wegens overvolle treinen achterblijven op het perron of in de trein onwel zijn geworden. Rover constateert dat het NS niet lukt om voldoende bij te sturen, er zit immers geen enkele logica in om bij een al uitgedunde dienstregeling ook nog eens extra korte treinen in te zetten.
Van ProRail wil Rover weten hoe het zit met de voortgang van het ‘winterklaar’ maken van het spoor. In 2012 is ProRail hiermee begonnen met prioriteit voor wissels in Amsterdam. Afgelopen zondag lag echter een groot deel van het treinverkeer in deze regio alsnog stil vanwege een wisselstoring.
In het belang van reizigers moeten zowel NS als ProRail nu alle zeilen gaan bijzetten om zo snel mogelijk weer over te gaan naar een gewone dienstregeling, aldus reizigersvereniging Rover die de "aangepaste'' dienstregeling liever vandaag dan morgen ziet verdwijnen.