Skip to main content

Acties NS tegen overvolle treinen Kersenboogerd

thumb KersenboogerdRolfMolMet het ingaan van de nieuwe dienstregeling is de spits-intercitystop in Hoorn-Kersenboogerd komen te vervallen. Ondanks de toezegging van NS om dit op te vangen met de inzet van voldoende materieelcapaciteit, zijn er bij Rover veel klachten binnengekomen over overvolle treinen rond dit station. Dit maakt een toch al vervelende verandering nog extra pijnlijk voor de reizigers op Kersenboogerd.

Rover heeft het probleem bij NS aangekaart. NS erkent het probleem en heeft ook veel meldingen over volle treinen ontvangen. NS is een aantal acties gestart om de situatie te verbeteren.

Veranderingen Hoorn per dienstregeling 2014

Aanvankelijk zag NS zich genoodzaakt om de sprinter Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd in te korten tot Hoofddorp – Hoorn. Na een negatief advies van de consumentenorganisaties in het Locov, is een nieuwe tijdligging voor de Sprinter gevonden waardoor de trein wel kon doorrijden van en naar Hoorn Kersenboogerd. Dit had wel tot gevolg dat er geen ruimte meer was voor een stop van de spits-Intercity Amsterdam Centraal – Enkhuizen in Hoorn Kersenboogerd. De consumentenorganisaties vonden het schrappen van de spits-IC ook geen goede oplossing, NS zag echter ondanks ons protest en onze suggesties geen mogelijkheid om het anders te doen.

Overvolle treinen

Meteen na ingaan van de nieuwe dienstregeling regende het klachten over volle treinen rond Kersenboogerd. NS heeft geconstateerd dat er veel kortere treinen reden dan oorspronkelijk was gepland. Belangrijke oorzaak was een storing op het emplacement bij Hoorn waardoor niet gerangeerd en gecombineerd kon worden. Daarnaast zijn enkele Sprinters uitgevallen omdat zij bij vertraging al in Hoorn in plaats van Hoorn Kersenboogerd keerden, om op tijd weer richting Hoofddorp te kunnen vertrekken.

Acties

NS heeft Rover laten weten een aantal acties en onderzoeken in gang te hebben gezet om de situatie te verbeteren:

  • Extra aandacht voor en continue monitoring van de precieze treinsamenstelling van Sprinter 3300 (Hoofddorp – Hoorn Kersenboogerd) en Intercity 1500 (Enkhuizen – Amsterdam), zodat tijdig kan      worden bijgestuurd
  • Extra aandacht voor de beschikbaarheid van de opstelsporen bij Hoorn.
  • Afgesproken is dat zeker in de ochtendspits bij vertraging zo veel mogelijk wordt doorgereden naar Hoorn Kersenboogerd en er niet wordt gekeerd in Hoorn zodat er op Kersenboogerd geen treinen worden opgeheven
  • Extra stops van Intercity’s, indien noodzakelijk bij uitval en vertraging van andere treinen.
  • Onderzoek om de trein in Hoofddorp te keren in plaats van Hoofddorp Midden, om de trein punctueler te laten vertrekken richting Hoorn Kersenboogerd
  • Onderzoek voor een wisselmachinist te Hoorn Kersenboogerd, om de trein sneller te keren en dus punctueler te laten vertrekken.

We hopen dat de maatregelen van NS tot de nodige verbeteringen zullen leiden. We blijven hier graag van op de hoogte. Treft u toch een overvolle trein op dit traject? Laat het ons dan weten via www.volletreinen.nl.

Foto: Hoorn-Kersenboogerd op 16 december, door Rolf Mol