Skip to main content

Advies Locov over spoorplannen Schultz

treinreizigers2

Rover en de collega-consumentenorganisaties in het Locov zijn op hoofdlijnen positief over de spoorplannen van minister Schultz per 2015. Wij vinden dat de minister er goed aan doet, de vervoersconcessie voor het hoofdrailnet – onder aangescherpte voorwaarden – aan NS te gunnen. Ook de samenvoeging van het hoofdrailnet en de HSL-Zuid in één concessie kan op een positief advies rekenen. Door deze netwerken te ‘ontschotten’ kan de HSL beter dienstbaar worden gemaakt aan de reiziger. Dit mag echter niet leiden tot prijsstijgingen buiten de hogesnelheidstrajecten.

Decentralisatie
De consumentenorganisaties staan niet categorisch afwijzend tegenover decentralisatie en aanbesteding van stoptreindiensten buiten de Randstad. Maar dan moet wel duidelijk zijn, dat dit per saldo voordelen voor de reiziger oplevert. Op basis van het rapport waarnaar de minister verwijst, valt die conclusie totaal niet te trekken. Daarvoor is een betere visie op de gewenste ontwikkeling van de afzonderlijke regionale netwerken nodig. Pas dan kan goed worden beoordeeld of decentralisatie van een bepaalde stoptreindienst daarin past of juist niet. Vooral bij de stoptreindiensten Zwolle – Groningen, Apeldoorn – Enschede en Eindhoven – Weert zien de consumentenorganisaties bezwaren ingeval van decentralisatie. Maar ook voor de stoptreindiensten Sittard – Heerlen en Roermond – Maastricht Randwyck wllen wij meer zicht op verbeteringen voor de reiziger om tot een positief advies te kunnen komen.
 
Rover en de andere consumentenorganisatie adviseren negatief over iedere decentralisatie zolang er geen harde garantie is dat de problemen voor de reiziger met de OV-chipkaart en het tarief op het spoorwegnet zijn opgelost. Reizigers moeten nu per vervoerder apart in- en uitchecken, en er gelden verschillende tarieven op lijnen van verschillende vervoerders, waardoor overstappers extra moeten betalen. De commissie-Meijdam heeft adviezen voor oplossingen gegeven, waar de consumentenorganisaties achter staan. Maar het is nog niet duidelijk of en wanneer het probleem met de aparte paaltjes en poortjes op de stations wordt opgelost.

Bezuinigingen
De consumentenorganisaties vrezen dat de reiziger de bezuinigingsopdracht van 160 miljoen euro te hard gaat voelen. Om dit bedrag te bezuinigen willen NS en ProRail werkzaamheden gaan clusteren in langdurige buitendienststellingen, zoals in 2010 in Arnhem het geval was en komende zomer in Zwolle. Daarnaast stellen de organisaties in het Locov dat de bezuinigingen niet ten koste van de reiziger mogen gaan in de vorm van tariefsverhogingen of het schrappen van onrendabele treindiensten.

Het omvangrijke advies is hier te lezen.