Skip to main content

Advies over herfstmaatregelen NS

thumb HerfstDe consumentenorganisaties in het Locov hebben overwegend positief geadviseerd op de maatregelen die NS treft om de herfst op het spoor soepel te laten verlopen. Speciale aandacht vragen de consumentenorganisaties voor reizigers met een beperking, die in de herfstdrukte mogelijk wat extra begeleiding kunnen gebruiken.

De herfst in 2013 kenmerkte zich door veel storingen en volle treinen. NS en ProRail willen het dit jaar beter doen en hebben daarom een pakket herfstmaatregelen aangekondigd. Zo worden bladeren op de rails bestreden met een nieuwe lasertechniek. De dienstregeling wordt met hier en daar een minuut aangepast en NS zet alle treinreserves in om zoveel mogelijk capaciteit te bieden. Via het meldpunt volle treinen zal Rover proberen NS te ondersteunen in het monitoren van materieelinzet.

De consumentenorganisaties vragen NS om reizigers te informeren wanneer door omstandigheden toch een kortere trein verschijnt. “Van de wachtende reizigers die zich gespreid hebben opgesteld, moet in dat geval een deel op het laatste moment nog tientallen meters op het perron afleggen om bij de trein te komen”, stellen de organisaties in het advies. Deze situatie kan zorgen voor opstoppingen en daardoor een (deels) overvolle trein.

Tot slot vragen de consumentenorganisaties om speciale aandacht voor reizigers met een beperking.. Overvolle treinen, uitgevallen treinen en perronwijzigingen brengen voor mensen met een beperking extra belemmeringen met zich mee. In een overvol station, zoals Utrecht Centraal, zijn mensen met een visuele beperking afhankelijk van een duidelijke omroep. De consumentenorganisaties vragen om monitoring van deze problematiek en de inzet van getraind personeel bij uitzonderlijke situaties.