Blog: Toekomst
Een paar weken geleden werd op de Dutch Design Week in Eindhoven de trein van de toekomst gepresenteerd. In dit ontwerp zijn veel nieuwe ideeën verwerkt. Zo zijn er laptopwerkplekken ingericht voor Flexwerkers. Voor groepen waren coupés te zien die ruimte bieden voor gesprekken. Daarmee wil NS invulling geven aan wensen van reizigers. Bij deze concepten zie je dat de grens tussen reizen, ontspannen en werken vervaagt.
Als nieuwe directeur van Rover laat ik de traditie van een wekelijkse blog in ere. Belangrijk onderwerp daarin zal ongetwijfeld het vervagen van grenzen zijn. Een reis van de voordeur tot werk of school bestaat uit losse onderdelen. Onderdelen die vaak op zichzelf goed geregeld zijn: de trein rijdt vaker dan ooit op tijd, de bus biedt steeds vaker een stopcontact en het stallen van de fiets is op 80 stations de eerste 24 uur gratis. Wie in zijn reis echter meerdere losse onderdelen nodig heeft, loopt tegen grenzen aan. Dat maakt reizen niet gemakkelijker en daarom moeten die drempels verdwijnen. Daar ga ik mij voor inzetten.
De reiziger moet ontzorgd worden. Twee kaartjes kopen vanwege een concessiegrens, zou niet voor moeten komen. De reiziger wil bij bushaltes voldoende plekken zien om zijn of haar fiets te parkeren. P+R-locaties bij OV-knooppunten zorgen er voor dat ook de automobilist makkelijk met het OV in de steden kan komen. De reiziger vraagt dus om een vanzelfsprekende reis. Zonder zorgen, zonder gedoe.
Anders dan bij de trein van de toekomst gaat het hierbij niet om concepten en toekomstplaatjes. De oplossing ligt soms binnen handbereik. Een oplossing waar wel samenwerking voor nodig is. Met u als reiziger wil ik deze samenwerking aan gaan om deze oplossingen te vinden. Zodat concepten snel worden omgezet in acties voor een gemakkelijke reis.
Freek Bos,
directeur Rover