Training Concessiemonitoring binnenkort van start
Hoe houd je de overheid en vervoerder scherp tijdens de concessie? Hoe kan een Rocov gebruik maken van de data die tijdens een concessie wordt verzameld? Op vrijdag 15 maart organiseert Rover de training Concessiemonitoring.
Tijdens de loop van een concessie wordt vaak duidelijk wat de positieve en negatieve gevolgen van eerdere gemaakte keuzes zijn. Hoe wordt omgegaan met verzamelde gegevens tijdens een lopende OV-concessie? Welke resultaten worden behaald? Gegevens uit de monitoring van een OV-concessie worden gebruikt om de prestaties van de vervoerder te beoordelen, de lopende concessie bij te sturen en input te geven voor een nieuwe concessie.
Op vrijdag 15 maart organiseert Rover de training concessiemonitoring. Met deze training willen we inzicht geven welke data beschikbaar is, op welke wijze dit ontsloten worden en hoe dit kan worden gebruikt voor adviezen en overleg met vervoerder en opdrachtgever. Voorts wordt stil gestaan bij hoe een Rocov deze gegevens kan gebruiken. De training is gericht op ervaren leden van een Rocov of Rover-afdeling.
De concessietraining wordt verzorgd door twee ervaren docenten. Dick Wijen, een oud bestuurslid van Rover met ruime ervaring met lokale reizigersinspraak, zit de dag voor. Hij weet kritische vragen te stellen en de deelnemers aan te moedigen dit voorbeeld te volgen. Rene Borsje, beleidsmedewerker van een provinciale overheid, vertelt over op welke manieren het OV word gemonitord door de provincies en stadsregio’s. U krijgt informatie en uitleg over het MIPOV; het instrument dat hiervoor wordt gebruikt.
De training is op vrijdag 15 maart 2019 in Amersfoort en duurt een hele dag. Deelname kost 250 euro voor Rocov-leden, inclusief BTW, reiskosten, lunch en consumpties. De meeste Rocov’s vergoeden deze kosten. Aanmelden kan via het formulier hieronder.
De training staat ook open voor mensen die werken bij een adviesbureau, koepelorganisatie, overheid of vervoerbedrijf. Zij betalen 350 euro.