Advies over NS-dienstregeling 2014
Gezien de forse wijzigingen in de dienstregeling voor 2013 wil NS reizigers voor 2014 rust bieden. De adviesaanvraag van NS over dienstregeling 2014 laat geen grote wijzigingen zien, maar wel enkele kleine aanpassingen en optimalisaties. De consumentenorganisaties in het Locov gaan in hun advies aan NS in op de verbinding met België, het tussentijds inkorten van treinen, wijzigingen in het basisuurpatroon en wijzigingen in de 7x24 uuruitwerking. Dienstregeling 2014 gaat in op 15 december 2013.
Grote onzekere factor voor dienstregeling 2014 is de treinverbinding met België. De consumentenorganisaties vinden een zo spoedig mogelijke terugkeer naar een situatie met minstens 16 treinparen tussen Amsterdam en Brussel (buiten Thalys) zeer belangrijk. NS wordt geadviseerd deze keer met verschillende scenario’s rekening te houden en te zorgen dat het eventueel doorrijden naar Amsterdam niet opnieuw onmogelijk wordt gemaakt door gebrek aan ruimte op het spoor.
Voor het binnenlandse treinvervoer plaatsen de consumentenorganisaties kritische kanttekeningen bij het afkoppelen van treinstellen op tussenstations. Het is gebleken dat het plan een treinstel af te trappen ook bij grote drukte wordt doorgezet zodat reizigers te maken kunnen krijgen met een te korte en volle trein. Informatievoorziening over de afkoppeling is er bovendien niet altijd. Als deze situaties worden verbeterd, zien de consumentenorganisaties het aan- en afkoppelen als goede mogelijkheid om stations als Hoogeveen en Meppel meer overstapvrije verbindingen met de Randstad te bieden.
Daarnaast adviseren de consumentenorganisaties de intercitystop Almere Buiten te herstellen wegens grote drukte in de sprinters en om dezelfde reden de intercity’s naar Amersfoort Schothorst door te trekken naar station Harderwijk. Ook adviseren de organisaties de overlast rond werkzaamheden te bepreken, onder meer door betere en vroegtijdigere informatievoorziening.
Lees hier het complete advies van de consumentenorganisaties.