Skip to main content

Veel klachten over volle treinen in het oosten

De top 10 van het meldpunt volle treinen wordt altijd voor een groot deel ingenomen door trajecten uit de Randstad en soms uit Brabant. In januari kwamen er echter opvallend veel klachten uit het oosten van het land binnen.

Na de rustige kerstvakantie begonnen klachten over volle treinen alweer snel binnen te druppelen. Toch is januari met 845 klachten relatief rustig verlopen, in vergelijking met de erg drukke januari vorig jaar (2788 klachten).

Blauwnet

Als grootste vervoerder bevolkt NS vrijwel altijd alle plaatsen in de top 10 van volle treinen. Dit keer moet deze twijfelachtige eer echter worden gedeeld, want ook over het Overijsselse Blauwnet kwamen klachten binnen. Het gaat dan met name over de stoptrein Hengelo – Zutphen, die zelfs op de vijfde plaats in de top 10 is binnengekomen. Reizigers van deze trein klagen over uitgavellen treinen, korte treinen en over achterblijven op het perron. Vooral de ochtendspitstreinen met vertrek uit Oldenzaal om 07:03 uur en 07:33 uur zorgen voor problemen: deze treinen brengen de forens in de spits richting Randstad en scholieren naar Zutphen, maar rijden tegenwoordig vaak in een samenstelling van twee bakken – dat betekent een halvering van de vier bakken die we eerder op dit traject zagen.

Klachten uit het oosten

Maar er komen nog meer klachten uit het oosten van het land: de NS-Intercity tussen Zwolle en Roosendaal staat zelfs in beide richtingen in de top 10, waarbij vooral het stuk tussen Arnhem en Zutphen beklaagd wordt. Rover vermoedt dat de oorzaak ligt in het vervangen van dubbeldekkers door enkeldekstreinen. Waar voorheen de drukste trein met een dubbeldekker van acht bakken groot werd gereden, moeten reizigers het in de huidige dienstregeling met een enkeldek Intercity van 7 bakken stellen. Dit betekent een vermindering van 746 naar 527 zitplaatsen. In de daluren worden deze treinen vaak gesplitst en dus nog korter. Uit klachten blijkt dat dit tot problemen leidt wanneer het niet lukt om de treinen voor de middagspits weer tijdig te combineren.  Hiermee hebben reizigers in het oosten dus niet alleen relatief veel last van volle bussen maar ook van volle treinen.

Regio Haarlem/Amsterdam

De meeste klachten waren in januari voor de sprinter tussen Haarlem en Amsterdam. Daarmee komt deze regio er slecht vanaf, want ook de Intercity tussen Haarlem en Amsterdam en de sprinter Amsterdam – Haarlem – Uitgeest staan in de top 10.

De top 10 meest beklaagde trajecten in het meldpunt volle treinen:

  1. Sprinter Haarlem - Amsterdam
  2. Intercity Dordrecht - Rotterdam
  3. Intercity Arnhem - Zutphen
  4. IC Direct Rotterdam - Schiphol
  5. Stoptrein Hengelo - Zutphen
  6. Sprinter Amsterdam – Haarlem - Uitgeest
  7. Intercity Amsterdam - Utrecht
  8. Intercity Gouda - Den Haag
  9. Intercity Zutphen - Arnhem
  10. Intercity Haarlem – Amsterdam

Rover geeft alle klachten door aan de vervoersbedrijven en houdt de vinger aan de pols om te zien of de situatie wordt verbeterd.

Drukte in het OV, West-Overijssel, Twente